Rappers Qlas (links) en Blacka.

RecensieDrillrap

Vriendelijke rappers met messen en vuurwapens

Rappers Qlas (links) en Blacka.Beeld

Drillrap haalde de media vanwege de messen en vuurwapens in de teksten en videoclips. Qlas & Blacka combineren het straatgeweld merkwaardig genoeg met vrolijke dansjes én een braaf advies: ‘Blijf thuis, corona / Pas op voor oma’.

Klaas Knooihuizen

Het is amper een jaar geleden dat de Rotterdamse tieners Qlas & Blacka voor het eerst van zich lieten ­horen met hun single ‘Mijn jongens’. Het was typische drillrap, een jong subgenre in de hiphop dat zijn oorsprong vindt in Chicago en via Londen naar Nederland is overgewaaid. Muzikaal borduurt drill voort op trap, een van de populairste stromingen in de hedendaagse hiphop, dat zich kenmerkt door duistere beats met diepe bassen en snelle hi-hats. Het grote verschil is het tempo; bij drill ligt dat aanzienlijk lager. In de teksten ligt de nadruk op straatgeweld, wat sterk contrasteert met het hedonisme dat tegenwoordig in veel commerciële hiphop centraal staat.

Still uit de videoclip van ‘Verlof’ van Qlas en Blacka. Beeld YouTube
Still uit de videoclip van ‘Verlof’ van Qlas en Blacka.Beeld YouTube

Sinds ‘Mijn jongens’ is er veel veranderd. Het zojuist verschenen debuutalbum ‘Project 24 (volume 1)’ is het eerste noemenswaardige drillalbum van Nederland, maar lijkt ook meteen een ­afscheid van het genre. Qlas & Blacka openen hun langspeeldebuut met ‘Bando’, een uptempo nummer met over elkaar buitelende violen en melodieuze raps. In ‘Lala’, met een bijdrage van Ronnie Flex, worden rauwe coupletten afgewisseld met aanstekelijke refreinen. Andere nummers, zoals ‘Shooter’ en ‘Niet bang’, liggen zowel muzikaal als inhoudelijk dichter bij de oorsprong van de drill. Dreigend, naargeestig, nihilistisch. De donkere stemmen versterken de sfeer.

Shooters, maar ook knullige decors en dansjes

Het nummer ‘Drugs & Guns’ begint met een fragment uit een online video van de NOS: “Jongens van dertien of veertien lopen met een groot mes op zak en steken soms nog echt ook”. Het is een van de vele items die de afgelopen tijd in de Nederlandse media verschenen over de relatie tussen drill en geweld. De strekking van die stukken is doorgaans hetzelfde: een politiechef of politicus uit zijn zorgen over de invloed van de muziek, een rapper vertelt dat hij alleen aan de buitenwereld wil laten horen hoe de dagelijkse realiteit eruitziet.

Over die realiteit laten Qlas & Blacka geen twijfel bestaan. “De straten zijn koud dus we lopen met ­wapens”, rappen ze. En: “Ik heb shooters, ze gaan schieten als je dom doet”. Ook in hun videoclips tonen ze geweren en messen. Merkwaardig genoeg komen ze tegelijkertijd vriendelijk over. Er wordt veel gelachen, de decors zijn vaak knullig (een keuken of een speeltuintje) en er worden vrolijke dansjes gedaan. In de omschrijving onder een video schrijft het duo dat er snel meer liedjes online ­komen. In de hiphop heb je het doorgaans over tracks, pokoes, tunes. ‘Liedjes’ klinkt aandoenlijk, een beetje kinderachtig zelfs.

‘Project 24 (volume 1)’ kwam in de album top-100 binnen op de eerste plaats. Ondertussen zaten Qlas & Blacka niet stil. Vorige week verscheen een nieuw liedje. Titel: ‘Corona’. Op een housebeat van $hirak rappen ze over wc-papier en mondkapjes. Het enige wapen is dit keer een dwingend ­advies: “Blijf thuis, corona / pas op voor oma.”

Lees ook:

‘Voor het eerst dacht ik: al die Ronnie-Flex-shit, het boeit me niet’

Ronnie Flex, morgen op televisie te zien in een documentaire, is een van Nederlands succesvolste rappers. Hij worstelt met het vaderschap, de druk om een nieuw album te maken en zijn wietverslaving. Ik had nooit gedacht dat ik iets belangrijker zou vinden dan muziek.’

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden