InterviewCarlijn Sonneveldt

Voor het Luxor Theater is elke lockdown zwaarder. ‘Er valt niets meer te reorganiseren’

Carlijn Sonneveldt is hoofd programmering van Luxor in Rotterdam. Beeld Arie Kievit
Carlijn Sonneveldt is hoofd programmering van Luxor in Rotterdam.Beeld Arie Kievit

De nieuwe maatregelen vallen rauw op het dak van de podiumkunsten. Ook Luxor in Rotterdam heeft de deuren gesloten. Zonder rijkssteun zijn matinees met anderhalve meter afstand onmogelijk, vertelt hoofd programmering Carlijn Sonneveldt.

Rufus Kain

Als theater weet je van de ene op de andere lockdown nooit waar je aan toe bent. Het Rotterdamse Luxor kreeg in 2020 ruim 84.000 euro van het Kickstart Cultuurfonds om zijn zaal coronaproof te maken. Dit jaar moest de zaal opnieuw verbouwd voor volle bezetting. Nu is de anderhalve meter terug, en zijn Luxors deuren gesloten.

Hoe het nu gaat? “Ja, dramatisch.” Carlijn Sonneveldt lacht er maar een beetje bij. Als hoofd programmering van het Luxor Theater in Rotterdam heeft ze alle voorstellingen van 28 november tot en met 18 december moeten afzeggen of verplaatsen. “Dat hakt er wel in, december is altijd onze piekmaand. We hadden uitverkochte voorstellingen van Racoon, Richard Groenendijk en anderen. Het is heel pijnlijk dat daar de stekker weer uit moet.”

Na anderhalf jaar corona loopt het uitstellen van shows en inlichten van publiek als ‘een geoliede machine’. Toch wordt het niet makkelijker. “Bij de eerste golf dachten we naïef dat we in het najaar weer zouden draaien. Daarna hebben we lang gedacht dat het na de vaccinaties goed zou komen. Nu denk je: mijn god, dit zal toch niet de komende winters zo doorgaan? Dat redden we niet.”

‘Het kost geld om open te gaan’

Sommige podia hebben deze weken matineevoorstellingen die vóór 17.00 uur aflopen. Maar Luxor kan zich dat niet veroorloven. “Met anderhalve meter afstand hou je bij ons een capaciteit over van 350 mensen in de zaal. Dan kost het geld om open te gaan. Wij zijn geen rijksgesubsideerd theater, en ons aanbod komt van vrije producenten bij wie nu ook hele harde klappen vallen.”

Luxor krijgt wel wat subsidie van de gemeente Rotterdam. Maar als deze lockdown langer doorgaat, zal er mogelijk ook steun van het Rijk nodig zijn. “We zijn gewend zelf te investeren en risico te lopen, maar die buffer raakt op. We zijn door alle middelen heen om zelf een productie neer te zetten, en we hebben vorig jaar al zoveel mensen moeten ontslaan, dat er niets meer te reorganiseren valt.”

Ook onder de producenten die Sonneveldt spreekt, loopt de stress hoog op. “Er is er nog wel een verschil tussen cabaretiers die verantwoordelijk zijn voor een paar mensen – al hebben die het ook heel zwaar – en musicalproducenten met een grote cast en crew en vele malen hogere productiekosten. Als je zoveel investeert en de voorstelling wordt afgelast, dan komt het voortbestaan van je bedrijf in het geding.”

De kaartverkoop was al om te huilen

Ondertussen worstelde Luxor net als veel podia al vóór de lockdown met het publieksvertrouwen en de kaartverkoop. “Wij hadden het nog relatief goed, omdat Rotterdams cabaretduo Waardenberg en De Jong vijf weken helemaal uitverkocht was. Maar over het algemeen was de kaartverkoop echt om te huilen.”

En dan is er nog het personeelstekort. “Veel technici en andere gespecialiseerde medewerkers zijn iets anders gaan doen, als hovenier of schilder bijvoorbeeld. Zij komen niet zomaar terug als zzp’er, daarvoor is de cultuur nu veel te onzeker, en we lopen zelf veel risico als we mensen in dienst nemen.

“In principe was iedereen bij ons trouwens in vaste dienst. En als we met freelancers werkten, betaalden we ze naar het fair pay-principe. We hadden het goed voor elkaar. We haalden veel grote producties naar Luxor. Maar wat we over jaren hebben opgebouwd is nu weg, en je krijgt het niet zomaar terug. We hadden zeker een goed bedrijf. Dat maakt het extra zuur.”

Hier en daar blijft de cultuur overdag open

Carré

Het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam blijft de komende weken open met matineevoorstellingen die vóór de avondlockdown zijn afgelopen. Onder meer de cabaretiers Peter Pannekoek en Najib Amhali staan op de agenda.

Opera

De Nationale Opera & Ballet heeft van verschillende voorstellingen matinees gemaakt. Zo gaat La Traviata zaterdagmiddag in première.

Bioscopen

Bioscoopketens Pathé en Vue hebben aangegeven overdag meer films te programmeren en mogelijk vroeger open te gaan. Sommige films zijn uitgesteld, waaronder Soof 3, maar andere zoals West Side Story gaan gewoon in première.

Parkstad Limburg Theaters

De zes podia van Parkstad Limburg Theaters in Heerlen en Kerkrade blijven overdag open. De matinees die al gepland stonden gaan door, en avondvoorstellingen kunnen ook naar de middag worden verplaatst.

Lees ook:

De zalen openen hun deuren, maar het publiek aarzelt

Na anderhalf jaar niets of weinig mogen, stonden musici, artiesten en theatermakers deze herfst te trappelen. De culturele agenda’s waren bomvol, maar de zalen minder. Lag dat bijvoorbeeld aan de coronapas?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden