klassiek & zo

Voor deze Songfestivaldeelnemer gaan de operafanaten rechtop zitten

Kate Miller-Heidke Beeld EPA

Als Kate Miller-Heidke dinsdag in de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival haar opwachting maakt, zou het zomaar kunnen dat er een paar operafanaten rechtop gaan zitten. 

Want de Australische popzangeres is al jaren een van de muzen van de Nederlandse componist Michel van der Aa. In zijn opera ‘Sunken Garden’ – wereldwijd in operahuizen te zien geweest – speelde zij een opwindende hoofdrol. Een paar jaar later was zij het enige personage in Van der Aa’s ‘The Book of Sand’, een op teksten van Jorge Luis Borges gebaseerde, digitale liedcyclus, die op het Holland Festival van 2015 werd gelanceerd.

De verfilmde liedcyclus was – heel vernieuwend – alleen via een appje op je telefoon te bekijken en te beluisteren. Daarbij kon je ingenieus tussen verschillende levels scrollen, waardoor je op ieder moment jezelf kon onderdompelen in een andere verhaallijn. De app is nog steeds te downloaden in de AppStore. En in het komende Holland Festival speelt Kate Miller-Heidke opnieuw een grote rol in Van der Aa’s nieuwe compositie ‘Eight’. Daarin kunnen bezoekers met VR-bril en koptelefoon op hun hoofd zich één voor één door een installatie bewegen. Daar ‘kunnen ze fysieke en virtuele objecten manipuleren’ meldt de Holland Festival-brochure, ‘en komen ze Miller-Heidke op verschillende cruciale momenten in haar leven tegen’.

Cruciaal in het leven van Kate Miller-Heidke is dezer dagen vooral dat Songfestival. Componist Van der Aa lachte stralend toen ik hem onlangs vroeg naar de deelname van zijn Australische muze. Hij kon zich geen betere reclame voorstellen, met al die miljoenen mensen die jaarlijks afstemmen op de grootste entertainment­show ter wereld.

Miller-Heidke is overigens niet de eerste ‘serieuze’ zangeres die aan het Songfestival meedoet. Er waren er meer die in de categorie ‘popera’ van zich hebben laten horen. Opvallend is wel dat in die bijdragen door de jaren heen de clichés van opera sterk uitvergroot, dan wel uitgemolken werden. Dat betekent: hoog, hoger, hoogst, dramatisch opgebouwde uithalen en veel vlugge, staccato coloraturen die iedereen herkent van die aartslastige en wereldberoemde aria van Die Königin der Nacht in Mozarts ‘Die Zauberflöte’.

Koningin van de Nacht

In haar lied ‘Zero Gravity’ ziet Miller-Heidke er best een beetje uit als Mozarts Koningin van de Nacht, en vult ze alle hierboven opgesomde clichés moeiteloos in. In een torenhoge witte robe en met een soort ijspegelkroon op haar hoofd zoekt ze staccato de stratosfeer op. Daarin lijkt ze overigens heel erg op de Estse Elina Nechayeva die vorig jaar met ‘La Forza’ ook al zo’n jurk en performance had.

En dan hadden we ook nog de Zweedse Malena Ernman, die met het nummer ‘La Voix’ in Moskou meedeed. Ernman, moeder van de 16-jarige milieu-activiste Greta Thunberg, was actief als operazangeres en zong onder andere met succes bij De Nationale Opera. Het succes op het Songfestival was voor Ernman maar matig. Dan deden de drie Italiaanse mannen van ‘Il Volo’ het veel en veel beter. In 2015 vertegenwoordigden de twee tenoren en een bariton de Italiaanse driekleur. Het lied ‘Grande Amore’ eindigde in Wenen als derde, maar kreeg de hoofdprijs van de vakjury. Ik vrees dat Miller-Heidke dat niet gaat redden. Hoeven we volgend jaar ook niet naar Australië met z’n allen. 

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek.

Meer lezen over het aanstaande Songfestival?  Klik hier.

In deze speciale podcast blikken Trouw-redacteuren Isabel Baneke en Joris Belgers vooruit op het Eurovisie Songfestival. Beluister hem hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden