Expositie

Voor de laatste keer een groot speelveld voor kunstenaars op de Dordste werkplaats

Installatie van Sarah van Sonsbeeck op DordtYard. Beeld -

Na acht jaar moet de Dordtse werkplaats voor kunstenaars op zoek naar een nieuwe locatie. Maar de naam DordtYard blijft bestaan.

In de hal van de voormalige scheepswerf en machinefabriek De Biesbosch in Dordrecht wordt weer gezaagd, getimmerd en gelast. Voor het achtste achtereenvolgende jaar is hier DordtYart neergestreken: een werkplaats waar kunstenaars enkele maanden mogen experimenteren en exposeren. Het is tevens de laatste editie op deze plek, want de initiatiefnemers Arie Jaap Warnaar en Lyda Vollebregt moeten de Biesboschhal verlaten. De huur is opgezegd, omdat er een woonwijk verrijst om de hoek. 

Hoe de toekomst er ook uitziet, het afscheid gebeurt in stijl: met een ‘grande finale’, zoals Warnaar (72) het noemt. Elk jaar was het al een feestje om te zien hoe kunstenaars helemaal ‘los’ kunnen gaan als ze ook letterlijk de ruimte krijgen voor experimenten. Voor het slotakkoord hebben Warnaar en Vollebregt achttien kunstenaars geselecteerd, meer dan anders. De meesten gaan nieuw werk maken.

Afgesleten souvenirs

Het toepasselijke thema is ‘verschijnen / verdwijnen’. Het kunstenaarsduo Driessens & Verstappen geeft daar invulling aan met een installatie van ronddraaiende vrachtautobanden. Ze zijn gevuld met grind en elke band bevat ook een souvenir: een houten beeld van een olifant of een metalen miniatuur van de Eiffeltoren. Hoe langer de souvenirs ronddraaien, hoe meer ze afslijten. Door de souvenirs in verschillende stadia van dat proces tentoon te stellen, willen de kunstenaars laten zien hoe alles aan erosie onderhevig is. Ook (vakantie)herinneringen verbleken om in de loop der tijd op te lossen in verbrokkelde beelden. 

In het midden van de hal worden dikke stukken bamboe gespleten in lange, dunne flexibele latjes. Maria Blaisse en Bin Xu doen al jaren vorm- en materiaalonderzoek, maar konden niet eerder zo groot werken. Ze willen een bamboedôme bouwen van 12 x 3 x 6 meter. Van enorme omvang zijn ook de indringende tekeningen en ruimtelijke collages van mensfiguren van Susanna Inglada, waarin ze commentaar geeft op politieke en maatschappelijke onderwerpen. Al even politiek getint is het werk van de Turkse Funda Gül Özcan. Ze laat een installatie zien die ze maakte voor een Turkse bar in Graz: een verslag in beeld en geluid over haar eigen leven, vanaf haar geboorte in Duitsland. Het zit vol verwijzingen, onder meer naar de Turkse president Erdogan, wiens gezicht ze over haar eigen gezicht heeft geprojecteerd en die ze voortdurend ‘I’m so sorry’ laat zeggen

Een geluidsdouche

Voor een magische ervaring moeten we naar buiten, waar geluidsgolven over de groene landtong in het Wantij spoelen. Edwin van der Heide presenteert er zijn installatie ‘Pneumatic Sound Fields’, die met behulp van perslucht en pneumatische ventielen ondefinieerbare klanken en sissende en ratelende geluiden opwekt. Alsof je onder een geluidsdouche staat.  

Wat er met de oude machinehal – een gemeentelijk monument – gaat gebeuren is nog niet bekend. Ook de toekomst van DordtYart is nog ongewis. Warnaar en Vollebregt financieren de kunstwerkplaats grotendeels zelf, al krijgen ze ook subsidie van het Mondriaan Fonds. Warnaar: “We doen het allemaal uit liefde voor de kunst”. Er komt ook zeker een nieuw ‘speelveld’ voor kunstenaars, belooft hij. Hij heeft al een plek op het oog in Rotterdam, maar waarschijnlijk is die te klein om bezoekers toe te laten. Maar de naam blijft gehandhaafd. “DordtYart is uitgegroeid tot zo’n sterk merk, dat gaan we niet veranderen.”

DordtYart is te zien tot en met 28 juli
Open op donderdag tot en met zondag van 11:00 tot 17:00 uur.

Lees ook:

Kunst om de oren te spitsen

Geluidskunst? Dat is kunst waarbij geluid én beeld samengaan, vaak met het geluid zelf als onderwerp. In Dordrecht is nu een tentoonstelling met werk van zo’n twaalf geluidskunstenaars te zien. En te horen natuurlijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden