Review

Vóór de bioscoopgang eerst even de bijbel raadplegen

De oud-testamentische broederstrijd tussen de jongere Jacob en de oudere Esau, waarin de eerste de tweede het eerstgeborene-recht op slinkse wijze afhandig maakt, wordt in de film van de Malinese regisseur Sissoko in de Sahel-woestijn uitgevochten; in een prachtig verlaten zandland dat overgaat in lucht en mist zonder dat je de grens tussen die verschillende elementen kan onderscheiden. Het is een eeuwenoud, langzaam landschap, leeg ook, afgezien van de wijd verspreide rotsformaties. Dat het bijbelse helden herbergt verbaast niet, net zomin als dat in Sissoko's versie van 'Genesis' de aartsvaders Jacob en Esau zwart zijn. Tenminste herder Jacob is zwart en wordt gespeeld door toneelacteur Sotigui Koyate, die eerder furore maakte in Peter Brooks 'The tempest' en 'The Mahabarata'. Zijn broer, jager Esau, is conform de bijbelse vertelling rozig en wordt gespeeld door de Afrikaanse zanger Salif Keita, een albino.

De zwartheid van de aartsvaders verbaast niet maar wat wel verbaast is dat het geen moment stil is in deze woestijnvlakte die eerder verlaten oogt dan dichtbevolkt. Qua tekst is het echter een drukte van belang. De Franse scenarioschrijver Jean-Louis Sagot-Dubauroux baseerde zijn script op de hoofdstukken 23 t/m 27 van het boek 'Genesis' en hij deed dat zeer getrouw. De talrijke personages die in die hoofdstukken figureren worden in uitvoerige monologen aan ons gepresenteerd, meestal op bijbelse wijze: met de namen van alle overleden voorvaders in een bijzin erbij genoemd. Niet-bijbelvaste bioscoopbezoekers kunnen daarom beter genoemde hoofdstukken doornemen voordat zij de film gaan zien, want anders raak je al snel de weg kwijt tussen de vele personages en even zovele conflicten die vaak generaties teruggaan.

Regisseur Sissoko ziet het als zijn plicht als Afrikaans filmmaker om de schaarse financiële middelen niet te verspillen aan de luxe van anekdotes en daarom koos hij als eerste Afrikaanse filmmaker voor een bijbelse vertelling omdat deze volgens hem een universele basis heeft. Het legendarische conflict tussen herders (afstammelingen van Jacob), jagers (afstammelingen van Esau) en boeren (afstammelingen van Hamar met wiens zoon Jacobs dochter Dinah wil trouwen) vindt haar weerklank in hedendaagse slachtpartijen. Toch schiet Sissoko enigszins zijn doel voorbij. Een boek als 'Genesis' heeft juist een eigentijdse situering nodig om weer tot leven te komen, en die ontbreekt in deze strenge, bijbelvaste verfilming waarin Afrika niet meer is dan een indrukwekkend, nieuw decor.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden