Voor Cher geldt: 73 jaar is het nieuwe veertig

De Amerikaanse zangeres en actrice Cher in de Ziggo Dome voor haar Here We Go Again tour. De zangeres is voor het eerst sinds 15 jaar weer in Nederland. Beeld ANP Paul Bergen

Pop
Cher
Here We Go Again Tour
★★★★☆

Wat doe je als je de roze olifant, die niemand durft te benoemen, zo snel mogelijk de kamer uit wilt hebben? Dan begin je er zelf over. En dus was het optreden van Cher nog maar een paar minuten oud toen de diva zelf Het Onderwerp ter sprake bracht: haar leeftijd. Met een brede lach vertelde ze hoe ze op haar veertigste al van een filmregisseur te horen had gekregen dat ze te oud was voor een rol. “En ja, hier is de lelijke waarheid: ik ben 73!” Het leverde haar een luid applaus op, waar de Amerikaanse droogjes op reageerde met de vraag: “Klappen jullie omdat ik nog in leven ben of omdat ik nog in mijn kostuums pas?”

De volgende anderhalf uur kon opgevat worden als een lange neus naar iedereen die vindt dat Cher niet meer zou moeten optreden. Want in de Amsterdamse Ziggo Dome bleek 73 voor Cher het nieuwe veertig. Niet alleen paste ze nog altijd in haar talloze glitterkostuums, maar ze zag er met een beetje hulp van haar plastische vrienden geweldig uit. Belangrijker was dat ze, een paar missertjes daargelaten, heel behoorlijk zong. En ook de dansjes wilden nog aardig lukken.

Sprankelende outfit

Ze toonde zich een ras-entertainer. In een van de videoblokken, die haar de tijd gaven om een nieuwe sprankelende outfit aan te trekken, vertelde ze dat zangers haar nooit als zangeres hadden gezien en acteurs haar niet als actrice. “En toch ben ik op alle terreinen waarop ik actief ben geweest succesvol.”

Daarmee zei ze niets te veel. Met een Oscar, een Grammy, een Emmy en meer dan honderd miljoen verkochte platen behoort ze tot de absolute top van de Amerikaanse entertainmentindustrie. In Amsterdam liet ze maandag zien het vak op de bühne, ondanks een lange afwezigheid, niet verleerd te zijn. Ze liet zich bij het optreden, waar opvallend veel jonge fans op af waren gekomen, kennen als een aimabele diva, die een sprankelende blingbling-show neerzette. Zo zagen we haar op een levensgrote nep-olifant binnenrijden en dartelen door een sprookjespaleis met boven haar hoofd vallende sterren en trapeze-kunstenaars. Je waande je in een soort Efteling, met Cher als ondeugende gids.

Aangrijpend moment

De zangeres bracht een dwarsdoorsnede van songs uit haar lange loopbaan. Ze zong grote hits als ‘Believe’ en ‘Strong enough’, maar ze waagde zich ook aan nummers uit de tijd waarin ze een helft was van het duo Sonny & Cher. Dat haar huwelijk met Sonny veel dieptepunten kende, is genoeglijk bekend. Dat ze de mildheid kan opbrengen om bij ‘I Got You Babe’ een virtueel duet met Sonny aan te gaan, maakte deze song een van de aangrijpendste momenten van de avond.

Daarna kon het publiek weer volop feesten met enkele spetterende Abba-covers. En als je zelfs deze concertganger, die altijd een hekel heeft gehad aan het Abba-nummer ‘Fernando’, op deze song kunt laten meedansen, dan doe je iets heel goed.

Cher denkt op haar 72ste niet (meer) aan stoppen

Een film, een album, een tournee en ruzie met de president: de Amerikaanse artieste Cher weigert het op haar 72ste rustig aan te doen.