recensie

Vocaal vuurwerk en koude rillingen in Broadwayshow

Musicalster Stanley BurlesonBeeld ANP

Musical
Show & Events
Best of Broadway
★★★★☆

Ze hadden de makkelijke weg kunnen kiezen, de makers van ‘Best of Broadway’, maar dat deden ze niet. Samensteller Marcel Visscher en ­regisseur Stanley Burleson mixten bekende, bijna meezingbare Broadway-musicalsongs met onbekender werk. Naast nummers uit ‘Saturday Night Fever’, ‘Tarzan’ en ‘Wicked’, dus ook songs uit bijvoorbeeld ‘Hamilton’ (in New York dé hit, maar hier nog nooit te zien), ‘Dear Evan Hansen’, en ‘Everybody’s Talking about Jamie’ – die laatste met het lied ‘He’s my boy’, dat, gezongen door Willemijn Verkaik, koude rillingen opwekte. 

Dramatische lading

Lastig voor niet-ingewijden is dat vaak onduidelijk is uit welke show een nummer komt. Zelfs bij sommige nummers die wel worden ingeleid, is het moeilijk om de hele dramatische lading van de song te ervaren als je niet de weg ernaartoe hebt meegevoeld.

Naast Verkaik, die ooit een halfjaar met ‘Wicked’ op Broadway stond, staan Freek Bartels, Stanley Burleson, Tessa Sunniva van Tol en Anouk Maas op het toneel. Daarnaast vullen drie sterke backing ­vocals en een goeie, stevige liveband het podium van Carré.

De eerste helft begint wat ingehouden met keurige danspasjes en brave tussentekstjes, maar in de loop van de voorstelling worden de knipogen vetter, de onderlinge opmerkingen over afgunst en jaloezie schurender en ook de overgave van de zangers tijdens de nummers wordt overweldigender, waardoor het eerdere bezwaar van losstaande nummers verdampt. 

Doodstil

Willemijn Verkaik zingt prachtig kwetsbaar ‘She used to be mine’. Daarna zingen de acht zangers in spannende arrangementen van ­Eveline Leijdekkers a capella een knetterende medley van Disneymusicalnummers.

En dan moet Freek Bartels nog ­komen met zijn ijzingwekkende vertolking van ‘Gethsemane’ uit ‘Jesus Christ Superstar’. Z’n ingehouden woede, z’n geweldige, hoge uithalen vol pijn en wanhoop zijn van wereldklasse, Broadwayniveau. Carré lag doodstil aan zijn voeten en terecht kreeg hij een staande ovatie. 

Meteen volgde een komische twist die de zwaarte draaglijk maakte. Bij zijn falset-vertolking even later van ‘Mijn leven is van mij’ zorgde hij voor weer heel andere rillingen. De toegift, met alleen piano en acht knap door elkaar gevlochten stemmen in een soulachtig arrangement van ‘Les Miserables’-nummers, was alweer vocaal vuurwerk.

T/m 16 juni www.bestofbroadway.nl

Wekelijks bespreken onze recensenten nieuwe voorstellingen. Bekijk hier ons overzicht van theaterrecensies.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden