Review

Vocaal feestje van vier jonge baritons

Het kleine en gewaardeerde Opera Trionfo van directeur Jeanne Companjen kan publiciteit en geld best gebruiken. Vandaar dat afgelopen dinsdag tijdens het geestige optreden van vier Nederlandse baritons in de kleine zaal van het Concertgebouw aan het publiek gevraagd werd om de mobiele telefoons nu eens een keer aan te laten staan. Je weet immers maar nooit of iemand mobiel het bericht van een enorme winst op de beurs te horen krijgt. Ware dat dinsdag het geval geweest dan had de beursspeculant op basis van de geslaagde avond geheid in de buidel getast om het kleine operabedrijfje eens goed te spekken.

Opera Trionfo, dat in zijn logo de woorden 'Jong muziektheater' heeft opgenomen, zou dat verdienen. Al een paar jaar presenteert het gezelschap kleinschalige, maar volwaardige producties en steevast krijgen jonge Nederlandse zangers bij hen kansen om podiumervaring op te doen. De 'benefietavond' in het Concertgebouw was er om aandacht te vestigen op de nieuwe Opera Trionfo-productie. In oktober en november toert men door het land met Donizetti's 'Le convenienze ed inconvenienze teatrali' ook wel bekend onder de meer pakkende titel: 'Viva la Mamma!'

Als voorproefje kwamen bas-bariton Pieter Hendriks en de in Nederland afgestudeerde sopraan Natalja Yakovleva alvast wat muziek uit het hilarische Donizetti-operaatje zingen. Porgy Franssen gaat voor 'Viva la Mamma!' de regie doen en het ensemble Domestica Rotterdam gaat onder leiding van Wim Steinmann de bewerking die Bart Visman van de partituur maakte, spelen. Visman bewerkte voor Opera Trionfo ook al met veel succes Poulencs opera 'Les mamelles de Tirésias'.

Maar Donizetti's mamma zet haar keel pas in oktober op. Dinsdag was het het avondje van de vier baritons Henk Neven, Thomas Oliemans, Willem de Vries en Mattijs van de Woerd. Met z'n vieren, begeleid door pianist Jeroen Sarphati, bouwden zij een hilarisch feestje rondom hun kloeke stemmen en een baaierd aan muzikale stijlen. Het ging van 'Edelweiss' via Wim Sonneveld ('Zo heerlijk rustig'), Cole Porters 'Kiss Me Kate' en een hijgerige Marlene Dietrich-song naar Schuberts 'Holde Kunst' en Mozarts 'Don Giovanni' - een super-ingekorte versie voor vier baritons en een bas! En vier toréadors die Carmen proberen te versieren? Dan kun je er donder op zeggen dat het vocale testosteron door de zaal spat. Een lekker avondje was het met vier heel veel belovende Nederlandse zangers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden