FilmrecensieBad Boys For Life

Vlaams filmmakerduo brengt de Bad Boys terug

'Bad Boys', Will Smith en Martin Lawrence, zijn terug.Beeld Kyle Kaplan

Bad Boys For Life
Regie: Adil & Bilall
Met Martin Lawrence, Will Smith, Paola Nuñez, Vanessa Hudgens
★★★☆☆

Bad Boys zijn terug. De twee politieagenten uit Miami, die in 1995 voor het eerst lawaaierig en druk kibbelend achter drugsdealers aanzaten, hebben zestien jaar na het vervolg eindelijk een derde film. Fans aan deze kant van de oceaan zullen vooral verheugd zijn dat de Vlaamse Adil & Bilall zich dit keer ontfermen over de vrolijke achtervolgingen en glamourdecors. Een uitstekende keuze: in films als ‘Black’ en ‘Patser’ demonstreerden de regisseurs al met enorme flair tegen de Amerikaanse actie- en gangsterfilm aan te leunen. Michael Bay, die niet terugkeerde in de regisseursstoel, is trouwens wel eventjes te zien als ceremoniemeester bij een bruiloft.

De agenten zijn een dagje ouder. Terwijl Mike (Smith) zijn grijze baardje verft, overpeinst Marcus (Lawrence) na de geboorte van een kleinkind zijn pensioen. Maar wanneer de bazin van een Mexicaans drugskartel bloedig van zich laat horen, komt het tweetal weer volop in actie.

Het filmmakersduo leeft zich uit in barok camerawerk, dat locaties met Porsches en speedboten kleurrijk vastlegt. Intussen bakkeleien de agenten over brillen, snelheidslimieten en condoomgebruik. Van scherpe humor of vlot acteren moet ‘Bad Boys For Life’ het niet hebben. Adil & Bilall mogen degelijk werk afleveren, hun handtekening is minder herkenbaar dan die van producent en explosie-expert Jerry Bruckheimer (‘Armageddon’, ‘Pirates of the Caribbean’). Die heeft ‘Bad Boys 4’ al aangekondigd.