Recensie

Visueel spektakel van Beyoncé blijft op afstand

Beyoncé tijdens haar optreden in de Amsterdam Arena. Beeld Invision for Parkwood Entertainment

Vorige week plaatste Beyoncé in grote letters een verklaring op haar website waarin ze haar fans opriep actie te ondernemen en 'te eisen
dat ze ophouden met ons te doden'. Deze week was ze te zien in een
video van de 'We Are Here'-beweging, waarin ze zich met 22 andere
beroemde artiesten uitsprak tegen het racisme in Amerika en het doden
van jonge Afro-Amerikanen door de politie.

Daarmee is de Amerikaanse zangeres Beyoncé een van de beroemdste gezichten geworden van het verzet tegen het politiegeweld tegen jonge, zwarte Amerikanen. Als je van iemand een ferm statement zou verwachten op het podium, was het dus wel Beyoncé.

Maar dat bleef bij haar optreden afgelopen zaterdag in de Amsterdam
Arena uit. Het openingsnummer 'Formation' was een uitgelezen kans geweest. Tijdens de Super Bowl droegen haar danseressen bij het nummer militaristische pakjes en stelden ze zich op in de letter x, een duidelijke verwijzing naar burgerrechtenactivist Malcolm X.

Stoeipakjes
Maar in Amsterdam kregen de fans de lieve variant van het nummer te zien met Beyoncé en haar danseressen in kittige stoeipakjes, waardoor ze meer weghadden van modellen dan soldaten. Daarmee was de toon gezet voor een optreden waarbij Beyoncé en de danseressen in steeds weer andere outfits over het podium paradeerden als volleerde mannequins. In ruim twee uur gaf de Amerikaanse een daverende live-show weg, die bol stond van het visuele spektakel.

Een hoofdrol speelde een enorme kubus die als videoscherm diende, maar ook opengeschoven kon worden om een trapeze-artiest aan het werk te laten zien en geheime vakjes bleek te bevatten waarin de ster kon opduiken.

Beroemde billen
Intussen passeerden de songs, steevast een mix van pop en r&b, in moordend tempo de revue. Met zinderende live-versies van grote hits als 'Crazy in Love', 'Baby Boy' en 'Naughty Girl' kende de show nauwelijks adempauzes. De 34-jarige ster bleef intussen wat op afstand en richtte zich zelden tot haar fans, die vooral in vervoering raakten als ze met haar beroemde billen schudde. Pas tegen het eind liet ze zich van haar meer benaderbare kant zien bij een sterke a capella gezongen versie van 'Love On Top', die ze samen met de fans zong.

Aan het slot bleek ze nog één mooie visuele vondst in petto te hebben.
Nadat alle bekende stadiontrucs zoals ballonnen, confetti en vuurwerk
al waren geweest, werd bij 'Freedom' een deel van het podium onder
water gezet en konden Beyoncé en haar danseressen elkaar vrolijk nat
spatten. Beyoncé op blote voeten in het water en met natte haren, het
was een verrassende afsluiting van een verder strak geregisseerde
show.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden