FilmrecensieMa Rainey's Black Bottom

Viola Davis schittert als de ‘moeder van de blues’ in Ma Rainey's Black Bottom

Ma Rainey’s Black Bottom
Regie: George C. Wolfe
Met Viola Davis, Chadwick Boseman, Colman Domingo
★★★★☆

De ‘moeder van de blues’ werd ze genoemd. Zangeres Ma Rainey werd beroemd toen ze in de jaren twintig van de vorige eeuw vanuit het Amerikaanse zuiden naar Chicago trok en daar tientallen bluesnummers opnam. Over een van die opnamesessies gaat Ma Rainey’s Black Bottom, het theaterstuk van schrijver August Wilson dat sinds 1984 wordt gespeeld en nu is verfilmd.

Op een hete zomerdag komen vier bandleden bij elkaar in een studio. Terwijl ze wachten op de ster, die in glimmende auto en met eigen entourage zal verschijnen, lachen ze over schoenen, kibbelen over muziek. Bovenal vertellen ze elkaar verhalen: over voorouders in slavernij, traumatische jeugdherinneringen, en hun geworstel, nu, als zwarten in een maatschappij die ze alle vrijheid belooft, maar eigenlijk niet gunt.

Regisseur George C. Wolfe en producent Denzel Washington, die eerder Wilsons toneelstuk Fences bewerkte, blijven in vormgeving dicht bij de simpele opzet van een verhaal dat zich op één locatie afspeelt en de grotere wereld naar binnen haalt. De acteurs doen het werk. Viola Davis als de hoekige diva die goed beseft hoe betrekkelijk haar faam is. De vorig jaar voortijdig overleden Chadwick Boseman in zijn laatste rol, als een stuiterend ambitieuze, oncontroleerbare trompettist. In precies gekozen woorden laten zij de energie én teleurstellingen doorklinken van een tijdperk dat cruciaal was voor de zwarte Amerikaanse cultuurgeschiedenis: de opkomst van de blues, waar vervolgens witten mooie sier mee maakten.

Te zien op Netflix.