Recensie Theater

Vijf vrouwen in mannenpak gaan er eens flink tegenaan, maar het mist urgentie

In ‘De verleiders female’ dragen de vrouwen kostuums, geen rok, want ze spelen ook vaak mannen. Beeld Raymond van Olphen

‘De verleiders female’
Bos Theaterproducties
★★★☆☆

Daar komen ze. Vijf vrouwen. In driedelig pak. De animo straalt ervanaf: ze gaan er eens flink tegenaan, tegen de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen.

Is dat anno 2019 dan nog nodig? Jazeker, zo blijkt uit het grote aantal issues dat in ‘De verleiders female’ langskomt, allemaal herkenbaar en waar. Zoals: die hardnekkige inkomensongelijkheid, #MeToo, de gezondheidszorg die werkt met uitsluitend op mannen geteste medicatie, het glazen plafond.

Welk onderwerp ook wordt aangesneden, één ding is duidelijk: te veel wordt in onze maatschappij bekeken met de mannenblik. One size fits men, heet dat hier. Mooie kreet. Dragen deze vrouwen daarom die grijze kostuums? Dat is vooral praktisch. Ze spelen namelijk vaak ook mannen. En met een rok aan krijg je vanzelf een (onbedoeld) ander effect.

Man met rok

Dat onderwerp komt overigens niet aan de orde, dat een vrouw met broek gewoon is en een man met rok lachwekkend. Intussen worden wel continu rollen omgedraaid om mannen een idee te geven hoe het is om tegen je zin betast te worden of parttime te moeten werken.

Of dat tot inzicht leidt? Stel je voor, luidt het in een monoloog, dat je met een meisje zit te knuffelen en je opeens haar hand in je broekje voelt glijden. Grote kans dat menig man dan denkt: dat had ik maar wat graag gewild.

De actrices geven wel meer foute voorbeelden. Dat een macho gaat steigeren als hij ontdekt dat een van zijn ­beste vrienden homo is, is thematisch een vreemde eend in de bijt. Dat geldt ook voor de man die wordt beschuldigd van verkrachting van zijn echtgenote, maar zelf ook slachtoffer blijkt te zijn. In het web van de voorstelling is dat een wel heel kronkelig geweven draadje.

Allochtone ‘gulp in de huishouding’

Smakelijk cabarettoneel is het niettemin, geheel in de traditie van de Verleiders-voorstellingen van (in dit geval regisseur) Tom de Ket. Een mix van sketches, crosstalks, scènes aan de bar met seksistische mannenmoppen en een solo van elke actrice, waarin Stephanie Louwrier ADHD-achtig flitst en Jelka van Houten prettig stoer blijft. Gusta Geleijnse demonstreert ingetogen boosheid, Susan Visser bedruipt het ‘stel je voor’ met ironie en een laconieke Eva Marie de Waal dient een melige poets op over een allochtone ‘gulp in de huishouding’. 

Grappige typetjes, rake woordspelingen en zelfs statistische ondersteuning te over, en toch, de voorstelling komt niet aan. ‘De verleiders female’ mist urgentie. Die van een persoonlijke invalshoek, die het algemeen bekende een diepere betekenis kan geven. Nu is het nog net maatschappelijk geëngageerd, wel met veel flair en vaart gepresenteerd entertainment.

T/m 28-2-2020. Info: www.bostheaterproducties.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden