Verwoestende broederliefde

Alwin Polinckx en Hans Kesting in Rocco en zijn broers (Trouw)

Voor de productie van de toneelbewerking van ’Rocco e i suoi fratelli’ van Luchino Visconti hebben regisseur Ivo van Hove en ontwerper Jan Versweyveld de gloednieuwe Rabozaal, aan de achterzijde van de Amsterdamse Stadsschouwburg, maar meteen grondig opnieuw ingericht.

De toeschouwers zitten op de toneelvloer in carré om de boksring, waar de broers hun sport beoefenen, terwijl in de vier hoeken in staal de locaties zijn aangebracht waar de familie, uit het Zuiden naar Milaan getrokken, van woning naar woning verhuist. De eigenlijke toeschouwerstribune van de zaal is afgesloten. Dit is geen fraaie opstelling om het publiek met de zaal kennis te laten maken.

In de bijna halve eeuw sinds de beroemde film werd uitgebracht, heeft een nog veel massalere migratie van Zuid- naar Noord-Europa plaatsgehad. Terecht wijst Van Hove dan ook op de actualiteit van de film en vooral het centrale thema ervan, de ontworteling van migranten en het conflict tussen traditie en de cultuur in hun nieuwe omgeving.

Tegelijkertijd was de film in al zijn vezels doortrokken van een Italiaanse sfeer, en de toneelvoorstelling hapert nogal eens, doordat een eigen, authentieke toonzetting ontbreekt.

In de bezetting treedt bij dit gezelschap natuurlijk een keur van excellente spelers aan en dat maakt veel goed. Te beginnen bij de weduwe Rosaria van Celia Nufaar, die uit het diepe Zuiden met vier zoons naar de oudste toekomt, Vincenzo (Leon Voorberg) die in Milaan woont. Dat levert meteen een harde confrontatie op tussen haar en Vincenzo’s verloofde Ginetta (Elise Schaap) met wie hij ongehuwd samenwoont.

De heftige band tussen de middelste broer Rocco (Fedja van Huêt) en zijn oudere broer Simone (Hans Kesting) is de aangrijpende kern van het verhaal: de verloedering van Simone en de verbeten loyaliteit van Rocco, die zelfs hun gemeenschappelijk liefje, de prostituee Nadia (Halina Reijn) aan hem afstaat en zwijgend door hem laat verkrachten en tenslotte vermoorden.

De twee jongste broers doorstaan de overgang naar de nieuwe cultuur het beste. Ciro (Alwin Pulinckx) door de omerta van het Zuiden te doorbreken en Simone bij de politie aan te geven, waarmee hij de familiebanden verscheurt, en de jongste, Luca, die hoopt later Noord en Zuid in zich te verenigen.

Het is een verrassende rol van de jonge Stef Aerts, die nog op de toneelacademie van Antwerpen zit en dit seizoen stage loopt bij het gezelschap: een talent waar we nog veel plezier aan kunnen beleven.

Verder zijn te bewonderen Eelco Smits als de doortrapte vriend van Simone, een aandoenlijke Fred Goessens als coach van de boksende Simone en Rocco, en een behoorlijke griezel, manager Morini van Hugo Koolschijn die Simone, als hij al ruimschoots in de goot is beland, nog wel wat geld wil toestoppen als hij aan zijn lijf mag zitten.

Musicus Harry de Wit zorgt hoog vanuit de toneeltoren voor schrille of dreunende klanken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden