Review

Verrukkelijke Charpentier

Wie vorig jaar december bij het Charpentier-kerstconcert in het Amsterdamse Concertgebouw aanwezig was, zal het kunnen beamen: zelden een concert gehoord waarin je als toehoorder in een gelukzaliger toestand werd gebracht.

Voor degenen die er niet bij konden zijn en voor de luisteraars van vorig jaar die het nog eens willen horen, betekent deze opname met hetzelfde program goed nieuws. Het levensverhaal van Marc-Antoine Charpentier (1645-1704) is vergelijkbaar met dat van Sjostakovitsj. Als een op macht beluste cultuurminister zat hofcomponist Lully de hof- en operacarrière van Charpentier behoorlijk dwars. Lully haalde naar verluidt alleen tweederangscomponisten naar het hof, aleen om zichzelf extra te laten schitteren. Charpentier verdween naar de zijlijn van de muziekgeschiedenis, ook omdat de verfijnde Franse barokmuziek lange tijd buiten het zicht van de authentieke uitvoeringspraktijk bleef. Daar kwam verandering in door de (van origine Amerikaanse) William Christie. Sinds het einde van de jaren zeventig brengt deze dirigent met zijn onovertroffen Les Arts Florissants, de vergeten werken uit Frankrijks gouden eeuw aan het licht. Zoals deze kerstmuziek van Charpentier: een reeks o-antifonen, een mis ('Messe de Minuit') en wat pastorale tussenspelen ('Noëls'), geheel volgens de mode van die tijd. Verrukkelijke muziek, al even heerlijk uitgevoerd door koor en solisten (let met name op de haute-contre Cyril Auvity).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden