Verkolje populair

Opeens ontstond dit jaar grote belangstelling voor het verhoudingsgewijs onbekende werk van de 18de-eeuwse schilder Nicolaas Verkolje.

Al in de zomer bood het Westfries Museum in Hoorn een overzicht van zijn portretten, in dit geval nu eens echt mooi geschilderde voorstellingen van trotse regenten uit de West-Friese bevolking. En onlangs schafte het Rijksmuseum in Amsterdam een spectaculaire mythologische voorstelling van zijn hand aan dat als titel 'Europa en de stier' draagt. Beide musea zijn bezig met een heroriëntatie op de 18de eeuw. Die tijd was, zo vonden ze, bij alle aandacht voor zowel de 17de als de 19de eeuw in het gedrang gekomen. Verkolje wordt als een meester van de rococo beschouwd (een onderwerp waar het Rijks momenteel grote aandacht aan besteedt), een verfijnd en erudiet kunstenaar die het vak leerde van zijn vader, de in Delft werkzame schilder Johannes Verkolje. In goed 18de-eeuwse traditie richtte Verkolje zich naast het portretteren van zijn opdrachtgevers op voorstellingen waarop de klassieke Oudheid te zien is. Voor het schilderij dat het Rijksmuseum voor bijna een miljoen gulden bij een kunsthandelaar aanschafte, koos Verkolje de verleidingskunsten van Zeus die in de figuur van een witte stier koningsdochter Europa tracht te verleiden. Met dit werk, dat in levendige kleuren is gemaakt, wilde Verkolje aantonen dat hij kon bogen op een hoge graad van technisch vakmanschap. Niet alleen kon hij goed mensen weergeven, ook het schilderen van dieren, water en bloemen had hij perfect onder de knie gekregen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden