Verhitte tiener groeit op in wanorde

Hoofdrolspeelster Katie Jarvis werd ontdekt toen ze op een treinstation ruzie maakte met haar vriend. (Trouw)

De vijftienjarige Mia spat bijna uiteen van opgepotte onrust en energie. Wie wat lelijks zegt, kan een snauw krijgen. Maar ook wie wat aardigs zegt, mag naar de hel lopen.

Mia sjouwt in joggingbroek over straat of hangt wat rond in het niemandsland in Essex in Engeland, tussen afval en bushaltes. Ze beweegt zich snel, de schouders strak.

Het meisje gaat niet naar school. Ze woont in een flat met haar te jonge moeder en haar kleine zusje. Die doen allebei ook niet erg hun best om de harmonie in huis te bewaren. Mia’s uitlaatklep is streetdance. Ze oefent fanatiek alleen in een leeg appartement, in een verlaten gebouw.

]]>

Het is een genre op zichzelf geworden: films die in ritme en stijl gesneden zijn op de beweeglijke adolescenten die ze portretteren. Mia herinnert aan Rosetta, in de eerste Gouden Palmwinnaar van de Dardennes. Maar regisseur Andrea Arnold is geen Dardennes-kloon. Haar Mia is verhit, agressief; ze wil niet ergens heen, ze wil ergens vandaan.

De onrust en energie in Mia krijgen een nieuwe bron en een nieuw object als haar moeder een vriend krijgt: Connor, een bewakingsbeambte. Een mooie, spannende man die flirtende grapjes maakt tegen Mia. Hij kan een goede vader blijken, of een foute, eerste minnaar.

Arnold won opnieuw de juryprijs in Cannes voor ’Fish Tank’, zoals ze die ook won voor haar debuutfilm ’Red Road’ drie jaar gelden. In beide films filmt ze het verpauperde Engeland, de onbeschaafde, rauwe onderkant. In ’Fish Tank’ refereert ze bovendien aan een van Engelands trauma’s: de James Bulger-zaak, waarbij twee jongens van tien een peuter molesteerden en vermoordden.

Het gaat Arnold echter niet om die affaire noch om schuld of boete, maar om het menselijke gedrag op zich. In deze film is iedereen dader. Tegen de tijd dat Mia bijna ontspoort, zit je ook zo onder haar huid dat haar gedrag, hoe extreem ook, volstrekt vanzelfsprekend blijft. Natuurlijk ontploft er iets in dat hoofd, moet er een bom worden gelegd. ’Fish Tank’ biedt een overtuigend portret van een tiener die opgroeit in wanorde en daarnaar handelt; het is een spannende, sensuele film die in die zinnelijkheid de waarheid raakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden