Veel immigrantendrama op het Italiaans Filmfestival

Claudia Cardinale (Trouw) Beeld
Claudia Cardinale (Trouw)

Er is overal crisis maar niet in de Italiaanse cinema. Die lijkt er met succesfilms als het alom geprezen ’Gomorra’ en ’Il Divo’ juist weer even tegen te kunnen. Ook de films die dit jaar vertoond worden binnen het festival New Italian Cinema Events geven wel weer blijk van enige urgentie en voeling met de tijdgeest.

Jann Ruyters

Thematisch verwant zijn de verschillende immigrantendrama’s die het moeizame bestaan van Roemeense immigranten in de Italiaanse samenleving belichten. In het sombere ’Il resto della notte’ wordt een Roemeens dienstmeisje (gespeeld door Laura Vasiliu uit ’4 maanden, drie weken & 2 dagen’) door de nerveuze Noord-Italiaanse vrouw des huizes van diefstal verdacht en op staande voet ontslagen.

Deze Maria belandt weer bij haar net uit de gevangenis ontslagen ex-vriend die met een andere Roemeense desperado besluit om in het huis van de industrieel hun slag te slaan. Dat gaat niet goed. In de botsing tussen de twee werelden mengt de film het realisme van de straat met meer mainstream thriller-elementen wat redelijk goed uitpakt.

In ’Cover Boy L’Ultima Rivoluzione’ volgt regisseur Amoroso de lotgevallen van de Roemeense immigrant Ioan die in Rome intrekt bij veertiger Michele, een man die het ene suffe baantje aan het andere rijgt. Hun vriendschap komt onder spanning als Ioan van de straat wordt gehaald door een fotomodellenscout.

In het derde immigrantendrama ’Mar Nero’ gaat het over de vriendschap tussen een Roemeense bejaardenverzorgster en haar Italiaanse mevrouw die samen naar Roemenië gaan om de verdwenen echtgenoot van de Roemeense te zoeken.

Naast deze immigrantendrama’s vertoont N.I.C.E. ook meer traditionele recente films zoals het wat bedaarde maar onderhoudende misdaaddrama ’La ragazza del lago’ naar een thriller van Karin Fossum. Toni Servillo (Andreotti in ’Il Divo’) speelt de politiecommissaris Sanzio die kampt met een zieke vrouw en boze puberdochter, en die de gewelddadige dood moet onderzoeken van de puberdochter van een andere tobberige vader. Een en ander gaat uiteraard gepaard met het sinds Derrick en Morse vertrouwde veelbetekenend zwijgen van de commissaris en met sombere woorden over de relatie tussen ouders en kinderen.

Zoals altijd blikt N.I.C.E ook terug op de Italiaanse cinema uit het verleden, dit jaar gaat het om films uit het jaar 1959. Dat was het jaar van ’La dolce vita’ van Fellini maar ook van het minder bekende ’Estate Violenta’ van Zurlini en ’Il generale della rovere’ van Rosselini en ’Kapo’ van Gillo Pontecorvo; alle drie films die terugkijken naar verzet en collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden