Vanessa Kirby speelt glansrol in rijke karakterstudie over rouwverwerking

Voor haar krachtige en ontroerende spel won Vanessa Kirby in Venetië al de prijs voor beste actrice. Oscargoud lonkt.Beeld AP

Pieces of a Woman
Regie: Kornél Mundruczó.
Met Vanessa Kirby, Shia LaBeouf, Ellen Burstyn en Molly Parker
★★★★

Het is onvergetelijk wat de Engelse actrice Vanessa Kirby laat zien in Pieces of a Woman, het Engelstalige debuut van de gevierde Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó. Kirby, die bekendheid kreeg als prinses Margaret in de eerste twee seizoenen van The Crown, speelt de zwangere Martha die samen met haar man Sean aan een thuisbevalling begint die zijn weerga niet kent. Voor haar krachtige en ontroerende spel ontving Kirby in Venetië al de prijs voor de beste actrice. Het zou zomaar kunnen dat er ook Oscargoud lonkt.

We hebben amper kennis gemaakt met het koppel als in de keuken de vliezen breken en Kirby er in één ononderbroken take van 24 minuten alle emoties en oerkrachten van de barende vrouw uit gooit. Sterk improviserend waggelt ze door het appartement in Boston, op de hielen gezeten door de camera. We zien afwisselend vreugde, pijn, angst en spanning, niet alleen bij Kirby maar ook bij tegenspeler Shia LaBeouf. De Amerikaanse acteur mag in het echte leven een nogal problematisch karakter hebben; in de film speelt hij, verstopt achter een baard, een kwetsbare, liefhebbende man die na de tragisch afgelopen bevalling op zoek moet naar zijn kompas.

Maar het middelpunt van deze rijke, genuanceerde karakterstudie over rouwverwerking – geschreven door Mundruczó’s levenspartner Kata Wéber die zelf een kind verloor – is Kirby die we na de tragedie zien zoeken naar een houvast, een nieuwe balans. In de film zijn we ook getuige van de geleidelijke onttakeling van een gezamenlijk leven. En het is misschien wat veel, maar er wordt ook een moreel conflict uitgespeeld. Terwijl Sean samen met Martha’s dominante moeder zint op wraak op de vroedvrouw en een civiele procedure aanspant, is het de vraag of Martha meegaat in het aanwijzen van een schuldige.

Martin Scorsese zag Pieces of a Woman in een vroeg stadium en was er zo ondersteboven van dat hij zich als ‘executive producer’ achter de film schaarde.

Te zien op Netflix