FilmrecensieRundfunk: jachterwachter

Van seniorenerotiek tot castratie: op de humor van Rundfunk moet je je even instellen

Yannick van de Velde, Tom van Kalmthout in Rundfunk.

Rundfunk: jachterwachter
Regie: Rob Lücker
Met Yannick van de Velde, Tom van Kalmthout, Pierre Bokma
★★★★☆

Kindermishandeling, dementerende nazi-aanhangers en dood door tentharing: op de humor van Rundfunk moet je je even instellen. Wie de gelijknamige serie die zich afspeelde op een middelbare school, en de theatershows van het duo Yannick van de Velde & Tom van Kalmthout kent, weet dat de twee goed zijn in het schrijven en spelen van sketches waarin allerlei maatschappelijk ongemak langskomt. Nu is er een speelfilm, die aanvoelt als zo’n zelfde verzameling geestige, smerige, curieuze momentjes, die samen toch een geheel vormen.

Van de Velde speelt de naamloze opzichter van camping Hivo (harmonie in vele opzichten), een grasloze vlakte vol afgetrapte caravans met roodgeblakerde, schreeuwende vakantiegangers. Hij heeft het maar druk. Een kind ligt met een fles whisky laveloos in een opblaasbadje. Een man in invalidenwagentje komt verhaal houden omdat hij het warm heeft. Er loopt een gast rond met een zwaard in zijn lijf. En dan is er nog een dodelijk ongeluk met een blaadjesblazer. De opzichter krijgt hulp van een andere naamloze man (Van Kalmthout), die Ronnie Bosboom jr. blijkt te zijn, een vroeger kindsterretje van grote faam. En daarmee wordt de camping ineens belaagd door onderwereldfiguren.

Hunkeren naar vaderliefde

Met hun vaste regisseur Rob Lücker gaan de schrijvers moeiteloos over van verbale humor rond de verhaspeling van familienamen als Tent en Kemper, naar horrordetails zoals een lade vol afgeknaagde vingers en grapjes over seniorenerotiek en castratie. Tussendoor krijgen we met flashbacks een kijkje in de duistere jeugd van Ronnie die onder de tirannie van zijn vader (Pierre Bokma) als piepjonge smartlappenzanger succes had met albums als ‘Ik ben eenzaam’ en ‘Zang onder dwang’.

Het is leuk om te zien hoe Van Kalmthout en Van de Velde na jaren van samenwerking opnieuw met ingehouden spel en kleine gebaren een gesmeerde eenheid vormen. Binnen de fraaie vormgeving van Myrte Beltman, die het midden houdt tussen tijdloos en nostalgisch, worden de twee omringd door andere acteurs die uitstekend uit de voeten kunnen met droge grappen en absurdisme. Met zoveel bonte personages dreigt een zekere hysterie, maar de makers houden de film bewonderenswaardig strak op de rails met een simpel verhaal waarin alle buitenissigheden redelijk op hun plek vallen. Een wonderlijke mannenwereld waar je op afstand wat verwonderd naar kijkt.

Want of het allemaal ergens toe leidt? De Duitse campinggasten verblijven ondergronds. Jezus van Nazareth keert terug op aarde als alcoholist. De humor is eerder vrijblijvend en lichtjes prikkelend dan schurend of provocerend. Op z’n best blijft ‘Rundfunk: jachterwachter’ je bij als een grillige kijk op de hunkering naar vaderliefde.