Review

Van omslag tot omslag

'Het komt zelden voor dat ik een editie van 'Sight & Sound' niet van 'cover' tot 'cover' lees", aldus Paul Auster. De beroemde New Yorkse romanschrijver en scenarist van de Brooklyn-films 'Smoke' en 'Blue in the Face' verwoordt waarschijnlijk een gedachte van veel lezers. Het gaat daarbij om tienduizend abonnees in Engeland, en vijfduizend daarbuiten. En voor de PPA (Periodical Publishers Association) was dat hoge percentage abonnees in ieder geval reden om het in 1934 opgerichte Britse filmblad 'Sight & Sound' uit te roepen tot 'International Substription Magazine of the Year'.

Belinda van de Graaf

Het toonaangevende Britse filmblad 'Sight & Sound' lees je inderdaad van omslag tot omslag, beginnend bij het paginagrote redactioneel van voormalig punkrockmuzikant en huidig hoofdredacteur Nick James, die deze maand onder meer verslag doet van zijn bezoek aan het Rotterdamse filmfestival en de eveneens paginagrote brievenrubriek met de inhoudelijk vaak opvallend goed onderbouwde commentaren van 'Sight & Sound'-lezers.

Een filmrecensent kan in deze rubriek worden gewezen op zijn mank lopende interpretatie van 'Cast Away', de film waarin Tom Hanks als moderne Robinson Crusoe op een onbewoond eiland belandt. Een andere lezer duidt op het verschil tussen 'Class of Nuke 'em hIgh' (een Troma- 'productie') en 'Surf Nazi's Must Die' (een Troma-'presentatie'). Lezers kruipen dus in de pen als het om grote Hollywood-producties gaat, als er een misverstand rond obscure horrorproducties uit de wereld moet worden geholpen. De brievenrubriek tekent de inhoud van 'Sight & Sound', een blad dat gemaakt wordt dóór en vóór filmkenners.

Op de glanzende kleurencover prijkt deze maand het lachende gelaat van de Amerikaanse regisseur Billy Bob Thornton. Zijn langverwachte bestseller-verfilming 'All the Pretty Horses' (aangeduid als neo- western) komt uitvoerig aan bod in een artikel van Jim Kitses, hoogleraar filmwetenschappen aan de universiteit van San Francisco. Een ander hoofdartikel is gewijd aan de onafhankelijke Amerikaanse filmmaker John Cassavetes (1929 – 1989), vanwege een retrospectief van zijn films in het National Film Theatre in Londen. Auteur van het artikel is 'Time Out'-criticus Tom Charity wiens nieuwste boek 'John Cassavetes: Lifeworks', begin deze maand verscheen. Met deze artikelen laat 'Sight & Sound' op twee manieren zien waar de eigen kracht ligt. Het blad volgt zowel de actualiteit als de geschiedenis, en het blad beschikt niet alleen over redactionele kopstukken als Azië-expert Tony Rayns en Guardian-filmcriticus Jonathan Romney, maar rekruteert ook vele gespecialiseerde gastauteurs uit de internationale filmwereld.

Naast de vijf hoofdartikelen (waaronder ook een minder overtuigende verdediging van de almaar commerciëler opererende regisseur Gus van Sant), bevat het maartnummer ook uitvoerige recensies van alle 26 films die in maart hun Britse bioscooppremière beleven.

Uniek is daarbij de methode om de plot en de recensie te scheiden, en eveneens uniek zijn de door het BFI (British Film Institute) samengestelde 'credits'. Completere feitenlijsten zijn er niet te vinden. Wie op zoek is naar een bepaald filmliedje kan terecht bij 'Sight & Sound', en krijgt er de naam van de vertolker gratis bij. 'Sight & Sound' doet zijn naam eer aan.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden