Een blouse uit de collectie van C&A.

Lentemode

Van licht zalm tot fel fuchsia: in de mode kleurt het voorjaar roze

Een blouse uit de collectie van C&A.Beeld

Het is lente, eindelijk. Roze, een kleur met een roerige en activistische geschiedenis, kleurt de kledingrekken.

Els de Baan

Think pink!’, schreeuwt de reclamecampagne met felroze kleding van H&M. Zusterbedrijf Cos meldt trots dat de pink blazer terug is in het voorjaarsaanbod en het toonaangevende Franse luxehuis Jacquemus bracht voor afgelopen winter al een volledig hardroze kinderkledinglijn uit.

Think pink’ verwijst naar een wereldberoemde scène uit de opgewekte film Funny Face (1957) met Audrey Hepburn in de hoofdrol. De hoofdredactrice van een ­modeblad zingt daarin (vrij vertaald): ‘Denk roze! Wanneer je winkelt voor zomerkleding. Rood is dood, blauw is over, groen is obsceen, bruin is taboe. Denk roze!’

De collecties van zowel C&A en Primark, als die van merken uit een hoger segment presenteren weinig uitgesproken zomerkleuren. Maar allemaal promoten ze roze als accentkleur. Ook de catwalk-websites geven bij het trefwoord ‘pink’ voor dit seizoen honderden voorbeelden. Roze, in alle nuances, van licht zalm tot fel fuchsia, lijkt dus de kleurige noot in dit modeseizoen te worden.

Terughoudend kleuraanbod

Toen trendvoorspeller Lidewij Edelkoort eind november 2020 de tendensen voor deze aanstaande zomer aankaartte, wisten we niet hoelang de corona-kommer-en-kwel zou duren. En al helemaal niet dat er nog een oorlog achteraan zou komen. Toch was zij al vrij ­zeker van het kleurbeeld voor 2022. Het wordt inge­togen; pastels en verwassen fletsheid zullen overheersen. Ze betoogde dat we onze ideeën over mode en life­style moesten ‘resetten’ en met een blanco pagina opnieuw dienden te beginnen. Daarbij past weinig kleur en vrolijkheid.

Of de mode-industrie dit advies direct heeft opgevolgd is niet te zeggen, maar het kleuraanbod in de voorjaarskleding is inderdaad nogal terughoudend. Edelkoort had wel een roze of ander fel kleuraccent voorzien. ­Tijdens haar digitale presentatie verdween ze kort uit beeld om haar eeuwig zwarte outfit te verwisselen voor een knalroze. In alle somberheid realiseerde ze zich dat we af en toe iets feestelijks nodig hebben.

Collectie Molly Goddard. Beeld
Collectie Molly Goddard.

Paarse kleding is met een lantaarntje te zoeken

Het Pantone Color Institute dacht aan een andere trendkleur: paars. Het bedrijf publiceert kleurcoderingen zodat er geen verwarring kan ontstaan over precieze kleurnuances. De keuze voor 2022 is ‘Very Peri’ (code 17-3938). Pantone ziet het als ‘een symbool van de wereldwijde [...] transitie die we doormaken’. Beetje vaag, maar doorgaans sijpelt zo’n trendkleur door in het modebeeld.

Dat is nu niet het geval. Paarse kleding is met een lantaarntje te zoeken.

Het gebruik van roze als modekleur gaat ver terug. In de achttiende eeuw droegen zowel mannen als vrouwen elegante lichtroze kleren en onderstreepten daarmee hun aristocratische stand- en modegevoel.

Later werd roze juist als schokkend ervaren. Dat ­bewees de dwarse modeontwerpster Elsa Schiaparelli in 1937, toen zij haar magenta en cyclaamroze ‘shocking pink’-collectie en parfum introduceerde. Schiaparelli verteld in haar boek Shocking Life dat het overwegend witte modepubliek moeite had met deze knalkleur omdat die voornamelijk werd gedragen door Afro-Amerikanen. Die opmerking werd uit de Amerikaanse versie van het boek geschrapt.

Roze kleding van het Franse modehuis Jacquemus. Beeld
Roze kleding van het Franse modehuis Jacquemus.Beeld

Protestkleur die kalmeert

Het stereotype idee dat blauw is voorbehouden aan jongetjes en roze aan meisjes is al een tijdje aan het vervagen. Maar op de catwalk en in de winkel overheerst roze nog steeds als een kleur voor meisjes en vrouwen. Modeconservator Madelief Hohé onderstreepte in de tentoonstelling Mode in kleur in het Haagse Kunstmuseum (2020) dat roze een kleur van uitersten is. ‘Van meisjesachtig tot punk, van vrouwelijk tot mannelijk, van onschuldig tot erotisch’. Het is de kleur van de strijd tegen borstkanker, de geuzenkleur van de homo-emancipatiebeweging, van de balletwereld en van lieve babykleertjes en prinsessen-verkleedjurken. De Pink Pussy­-hat-beweging koos roze ten tijde van de regering Trump niet voor niets als protestkleur.

In Praag herinnert een roze tank aan het einde van de Russische overheersing. Roze schijnt kalmerend te werken. Na de Eerste Wereldoorlog werd die kleurnuance gezien als ideale kleur om vrede mee uit te drukken. Zou de trendkleur daarin ook nu een rol kunnen spelen?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden