Van der Leck herwon met een boom zijn mecenas

Joke de Wolf

De boomstam is nauwelijks te herkennen, en zeker niet het feit dat het boompje in bloei staat. Het Kröller-Müller Museum in het Veluwse Otterlo heeft het schilderij ’Bloeiend boompje I’ van Bart van der Leck (1876-1958) verworven uit de nalatenschap van een kleindochter van Anton en Helene Kröller-Müller, de grondleggers van het gelijknamige museum.

Dit werk uit 1921 is het pendant van het schilderij ’Bloeiend boompje II’, dat vorig jaar werd aangekocht. Een bloeiend appelboompje, teruggebracht tot een verzameling van rode, blauwe en gele geometrische vlakken tegen een levendig geschilderde witte achtergrond.

Piet Mondriaan koos bijna tien jaar eerder de (appel)boom als onderwerp van zijn schilderijen. In 1916 ontmoetten de twee schilders elkaar; ze bleven tot 1919 bevriend. Ook met Helene Kröller-Müller had de kunstenaar een goede relatie: zij gaf hem regelmatig een toelage in ruil voor schilderijen. Van der Leck koos na zijn kennismaking met Mondriaan voor een totale abstrahering van zijn schilderijen, waarbij de onderwerpen nauwelijks nog te herleiden zijn. Kröller-Müller was het niet eens met deze omslag en zette haar geldstroom stop. Na zijn breuk met Mondriaan paste de kunstenaar zijn stijl aan. Met die ingreep was de relatie met Kröller-Müller hersteld.

Met de studies en de twee schilderijen van de appelboom in bloei lijkt Van der Leck zijn verloren vriend Mondriaan te citeren, al koos hij voorgoed een andere weg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden