ConcertrecensieMitski

Mitski Miyawaki, hier op een publiciteitsfotoBeeld Ebru Yildiz

Indie rock
Mitski
Laurel Hell Summer Tour
★★★★

Lynn van den Brink

De zaal zit propvol. Op het kale podium staat alleen een deur. Dan komt er een engelachtige verschijning op. De witte jurk van de 31-jarige Mitski Miyawaki blaakt in het rokerige licht, de schijnwerpers geven haar een lichtkrans. Contrasterend is de indringende, haast duistere blik waarmee ze haar publiek strak aankijkt.

De Amerikaans-Japanse zangeres Mitski brak in 2018 door met haar vijfde album, Be The Cowboy. Dit jaar verscheen een eveneens goed ontvangen zesde album, Laurel Hell. Het succes daarvan zorgde ervoor dat ze dit jaar tot twee keer toe een extra concert aankondigde in TivoliVredenburg.

Ze buigt zich plechtig naar het publiek en kijkt de uitverkochte zaal rond. Rustig, haast timide. Maar die houding verdwijnt al snel. Naast haar indrukwekkende gitaarsolo’s en intieme songteksten staat ze bekend om haar opvallende dansstijl. Ze beweegt abrupt, hartstochtelijk, bijna primitief. Ze stampt, trapt en springt in het rond. Eén keer bonkt ze wanhopig met haar vuisten tegen de deur, een andere keer zakt ze in elkaar op de grond, waar ze even blijft liggen. Bovenal zijn haar bewegingen intiem, waardoor toekijken soms voyeuristisch voelt.

Bewegingen van seksuele aard

Tijdens het nummer Working for the Knife gooit ze haar hoofd naar achteren en gaat ze met de lengte van haar microfoon theatraal langs haar hals, als met een mes. Ze sluit haar ogen. De microfoon gaat lager, lager. Tussen haar benen houdt ze even halt. Het publiek joelt uitgelaten.

Diezelfde beweging maakte Mitski controversieel bij fans van megaster Harry Styles. Als openingsact tijdens zijn 2022-tour kwam de zangeres, die tot dan vooral bekend was binnen de indie en alternatieve muziekscene, plotseling in beeld bij een breder publiek. Sommige bezoekers van Styles’ tour waren geshockeerd door Mitski’s vooroptreden. De ‘seksuele aard’ van haar bewegingen zou zelfs ‘traumatiserend’ zijn geweest.

Veel fans van Mitski vonden de kritiek seksistisch, aangezien Styles evenmin bekendstaat om kuise danspasjes. Anderen vonden dat de mensen die kritiek hadden zich beter hadden moeten informeren; Mitski's choreografie is geïnspireerd door Butoh – een Japans soort danstheater dat vaak gepaard gaat met expressieve bewegingen, waarbij de nadruk ligt op emotie en absurditeit.

Love me more

Haar teksten zijn poëtisch, persoonlijk en soms pijnlijk. Dagboekachtig. Met haar choreografie komen ze tot leven. “I need you to love me more”, zingt ze met beide armen naar het publiek gestrekt, haar handpalmen naar boven als om die liefde in ontvangst te nemen. En liefde voor Mitski is er zeker.

Aanwezigen kondigen ieder stil moment hun bewondering aan, zelfs lang voordat ze op het podium verschijnt. “Mitski, you’re my everything!” (Mitski, je bent m’n alles!) roept iemand met schorre stem. Alle nummers worden luidkeels en foutloos meegezongen. Het expressieve van haar dans loopt over in haar zang. Met rauwe, brekende uithalen wekt ze af en toe de illusie alle controle te verliezen, terwijl ze zangtechnisch geen steken laat vallen.

Songteksten die raken met hun kalme kwetsbaarheid

Soms wordt die theatrale emotie wel wat vermoeiend en vraag je je af of het met de herhaling niet haar kracht verliest. Maar met meer ingetogen nummers zoals Francis Forever en Heat Lightning voorkomt Mitski dat het indrukwekkende eentonig wordt. Songteksten als “I don’t think I could stand to be / where you don’t see me” (Ik denk niet dat ik het zou aankunnen te zijn waar jij me niet ziet) raken met hun kalme kwetsbaarheid.

Ze speelt gitaar, basgitaar en piano, maar om zich volledig vrij te kunnen bewegen heeft Mitski voor deze toer haar eigen instrumenten achterwege gelaten. De muziek laat ze over aan haar liveband, die bescheiden in de schaduw achter haar staat.

Tegen online magazine Vulture zei ze: “Ik wil ervoor zorgen dat alles op het podium er alleen is omdat het moet er zijn. Ik wil dat de hele show essentieel aanvoelt. Ik wil niets overbodigs.” Dat resultaat lijkt behaald. Afgezien van de lichteffecten en de als attribuut gebruikte microfoon zijn er geen afleidende tierelantijntjes. Mitski ís de show.

Lees hier meer muziekrecensies.