FilmrecensieUn Divan à Tunis

‘Un Divan à Tunis’ is door een gebrek aan komische timing pijnlijk onleuk

Psychotherapeute Selma (Golshifteh Farrahani) met een van haar patienten.

Un Divan à Tunis
Regie: Manele Labid
Met Golshifteh Farrahani en Majd Mastoura

De Frans-Tunesische Selma keert vanuit Parijs terug naar Tunis om een praktijk voor psychotherapie te openen. Ze wordt aanvankelijk met argwaan begroet, maar al snel staan buurtgenoten in de rij voor een sessie bij Selma. Van de kapper tot de imam, allemaal willen ze hun hart luchten.

Het is een leuk idee voor een film, want na de revolutie van 2011 konden Tunesiërs inderdaad eindelijk vrijuit spreken. Punt is alleen dat de Frans-Tunesische debutante Manele Labidi koos voor een burleske komedie die nooit echt van de grond komt. De therapiesessies zijn door een gebrek aan komische timing pijnlijk onleuk. En hetzelfde geldt voor de bureaucratische mallemolen waarin Selma terechtkomt wanneer ze een vergunning voor haar praktijk probeert te regelen.

'Un Divan à Tunis' hangt aan elkaar van losse scènes die moeilijk een geheel vormen. De aardigste momenten zijn een soort surrealistische dagdromen. Als Selma wordt aangehouden door een lieflijke politieagent, fantaseert ze dat ze hem tijdens de blaastest kust. De agent die nog een paar keer zal terugkeren, wordt als een Tunesische Buster Keaton gespeeld door Majd Mastoura, de ster van het Tunesische succes 'Hedi'. Het is een formidabele acteur die helaas niet veel te doen heeft. Hij lijkt ook in een heel andere film te spelen dan de Iraanse Golshifteh Farrahani. Die laatste - ze was al eens te zien in Jim Jarmusch' 'Paterson’ - gaat hier door voor de Frans-Tunesische Selma die met grote verwonderde ogen naar haar Tunesische clientèle kijkt.