RecensieTheater

‘U bevindt zich hier’ van Dries Verhoeven was eerder een confrontatie met de anonimiteit, maar nu niet meer

'U bevindt zich hier'.Beeld Willem Popelier

Theater
Studio Dries Verhoeven
‘U bevindt zich hier’
★★★☆☆

En weer zit ieder van ons, het theaterpubliek, in een apart hokje. Ditmaal met een bed in plaats van een stoel. Je zou het een coronatrend kunnen noemen. Anders dan de voorstelling van De Warme Winkel – in het ‘Peepshow Palace’ – is die van Studio Dries Verhoeven echter al in 2007 gemaakt. Alhoewel: voorstelling?

‘U bevindt zich hier’ is een installatie waar de toeschouwer deel van uitmaakt, ook wel ervaringstheater genoemd. We krijgen een sleutel als voor een hotelkamer. Daar moeten we vragen beantwoorden op een onder de deur geschoven papier. Eenmaal op bed gelegen blijkt het plafond een immense spiegel, die zich traag in de hoogte beweegt en zo al diezelfde kamertjes met slechts één persoon laat zien.

Dertien jaar geleden was ‘U bevindt zich hier’ een onthullende confrontatie met de anonimiteit in steden en de identieke patronen in een samenleving die de verbinding leek te verliezen. In coronatijd met de opgelegde isolatie zou het effect, naar verwachting, nog sterker moeten zijn. Het gekke is: dat gebeurt niet.

Aan het werk zelf is, lijkt het, niets veranderd. In de monoloog van een vrouwenstem, die niets van je zegt te weten, duiken wat van je antwoorden op het eerdere formulier op. Als een vage notitie van wat gezien, maar niet gekend is. Gespiegeld zie je in de gangen onbestemde figuren met zaklantarentjes dwalen als vuurvliegjes in het schemerduister. Je eraan overgeven is het beste, al voelt het nog zo unheimisch.

Toch is er wel degelijk een essentieel verschil tussen toen en nu. Toen waren we ons, druk-druk-druk, amper bewust van het langs elkaar heen leven en dan is zo’n gewaarwording een wezenlijke ervaring. Nu is het besef van het onaangename van asociaal afstand houden al tijdens de lockdown overal ingedaald. Het wordt hier tevoren als vanzelf al verbeeld in het anderhalve meter entreeprotocol. Dat is erger, gevoeliger zelfs dan in die kamertjes.

Misschien had een verwijzing naar de huidige onlinecommunicatie, die het gebrek aan fysiek contact moet opvangen, er een diepere laag aan kunnen geven. Misschien ook is het je bewust worden van de verschillen juist de diepere bedoeling. Hoe dan ook, over ervaringstheater gesproken als persoonlijke beleving, ik realiseerde me gaandeweg in de rust van die eenzaamheid: wat mis ik het theaterléven.

T/m 18-7. Info: www.springutrecht.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden