MuziekrecensieHiphop

Typhoons beste plaat tot nu toe

Hiphop
Typhoon
Lichthuis (Top Notch)
★★★★★

Al sinds hij begin deze eeuw naam maakte in het Zwolse hiphopcircuit, staat Glenn de Randamie alias Typhoon te boek als een vrolijke, energieke rapper. Het innemende en relatief ongevaarlijke broertje van stoere hiphopacts als Opgezwolle. Dat is nu klaar. Op zijn derde album ‘Lichthuis’ lacht Typhoon als vanouds, maar laat hij ook zijn tanden zien.

‘Ergens klinkt een stem: Glenn, fok ze op en wees een vent’, rapt hij over etnisch profilerende politieagenten op het nummer ‘Botoman’. Botoman betekent schipper, en verwijst zowel naar de schippers van het Surinaamse binnenland, als de veerman uit de Griekse mythologie. Het lied is een wilde rit door de tijd, van De Randamies Surinaamse voorouders tot zijn realiteit als zwarte man in een witte wereld.

Zijn vorige album ‘Lobi da basi’ fuseerde al invloeden van Nederland tot Suriname en van New-Orleans tot Zuid-Afrika, maar Lichthuis is nog diverser en, over het geheel genomen, prikkelender.

Ook Typhoon zelf laat zich van veel kanten zien. Onbeschaamd rapt hij over alles van seks tot eenzaamheid. Daarnaast hoor je hem op kwetsbare nummers voor het eerst ook zingen, bijvoorbeeld in een geslaagd duet met Roosbeef. Zelfs zijn ongevaarlijke kant is stoerder dan voorheen. ‘Straf jezelf niet af om je lichtheid en geluk’, zegt hij in ‘Walnootboom’ tegen zijn jongere zelf. Dit ben ik, lijkt hij met Lichthuis te zeggen, graag of niet.

Dit is niet Typhoon, dit is Glenn

Op zijn derde album ‘Lichthuis’ toont Typhoon (36) zich veelzijdiger dan ooit. Naast zijn bekende optimisme, klinken ook boze rapteksten, kwetsbare zanglijnen en helende woorden voor zijn jongere zelf. ‘Dit album is op de groei geschreven.’