InterviewHoe mijn keurige ouders in de bak belandden

Tv-serie over vechtscheiding laat zien dat iedereen mee doet: ‘Het is de bedoeling dat het schuurt’

Hoe mijn keurige ouders in de bak belandden Beeld
Hoe mijn keurige ouders in de bak belandden

Hoe maak je van een vechtscheiding aantrekkelijk tv-drama voor de hele familie? Scenarioschrijvers Liesbeth Strik en Anjali Taneja deden het met hun 6-delige serie ‘Hoe mijn keurige ouders in de bak belandden’. Nadrukkelijk verteld vanuit het perspectief van de kinderen.

Hij is een gewone, zachtaardige man. Een betrokken vader, die geen voetbalwedstrijd van zijn dochter mist. Als directeur van een verzorgingshuis is Daniël Winkelman geliefd bij de bewoners en het personeel. Je zou hem een watje kunnen noemen. En toch staat dit watje op enig moment met een bijl op een muur in te hakken. Achter die muur staat zijn ex-vrouw Kim; hij mist haar op een haar na.

Ook Kim is eigenlijk een leuke vrouw: energiek, geestig, avontuurlijk, ooit het mooiste meisje van de klas. Ze kon elke jongen krijgen, maar koos voor de rustige, betrouwbare Daniël. Samen krijgen ze drie kinderen, een auto en een huis. En na verloop van tijd een dikke vette vechtscheiding – compleet met fysieke agressie en dure advocaten.

null Beeld

Een vechtscheiding kan iedereen overkomen, echt niet alleen asociale of gestoorde types. Het is één van de grondgedachten van Hoe mijn keurige ouders in de bak belandden, een dramady-serie voor de hele ­familie – al moet die wél tegen een stootje kunnen. Acteurs Anniek Pheifer (Kim) en Guy Clemens (Daniël) spelen de vechtende ouders zó overtuigend, dat de kijker er plaatsvervangende buikpijn van krijgt.

Want die arme kinderen! Hun ouders hebben helemaal geen oog voor hen, ze zijn veel te druk met ruziën over de omgangs­regeling, de verdeling van het huis en hun eigen, bittere pijn. Maar de kijker ziet de kinderen wél. Ze worden prachtig gespeeld door Louise Radder, Mingus Claessen en ­Rebecca de Nooijer. De titel van de serie zegt het al: het perspectief ligt bij hen.

Ook dat was een belangrijk uitgangspunt voor scenarioschrijvers Liesbeth Strik en Anjali Taneja, vertellen ze in een video-interview. “We praten weinig over een scheiding”, zegt Strik. “Wel met elkaar, als volwassenen. Moeders storten hun hart uit bij een vriendin. Maar niet met de kinderen. Terwijl die scheiding ook op hun leven zo veel impact heeft.”

null Beeld

Strik en Taneja werkten vaker samen, onder meer aan de avontuurlijke jeugdserie Het geheim van Eyck. Voor Hoe mijn keurige ouders... deden ze grondig onderzoek. Ze kwamen terecht in het Lorentzhuis in Haarlem, gespecialiseerd in gezinstherapie. Dat biedt onder meer het programma Kinderen in de knel. Ouders krijgen daar groepstherapie. Tijdens één oefening moeten ze op lage kinderstoeltjes zitten, terwijl andere ouders letterlijk over hun hoofden heen staan te bekvechten. Dat maakt veel indruk, hoorden de scenarioschrijvers: eindelijk ervaren ouders hoe hun kinderen zich voelen.

Ook bij jongerenforum Villa Pinedo staken ze hun licht op. “Wat mij raakte, was dat kinderen in een vechtscheiding helemaal niet kunnen rouwen”, zegt Taneja. “Ze zitten steeds in een loyaliteitsconflict: dan wordt moeder weer boos, omdat vader de vieze sokken in hun tas heeft laten zitten, of wéér patat met ze heeft gegeten in plaats van iets gezonds”.

Anjali Taneja Beeld Jara Lucieer
Anjali TanejaBeeld Jara Lucieer

Zelf hebben Strik en Taneja ook iets met scheiding. Strik omdat haar eigen ouders uit elkaar gingen toen ze 29 jaar was, Taneja is enkele jaren geleden gescheiden. “Het was gelukkig geen vechtscheiding.”

In Nederland eindigt bijna de helft van alle huwelijken in een breuk. “Dat betekent dat ontzettend veel kinderen de wereld in gaan met een negatief beeld van de liefde”, zegt Strik. Taneja vult aan: “Hoe kun je als kind in de liefde geloven, als je ouders op dat vlak alle moraal verloren hebben?” In de serie wordt die vraag belichaamd door de 15-jarige Max, die voor het eerst verliefd wordt, op het meisje van de snackbar. Terwijl hun prille liefde ontluikt, spat die van zijn ouders met geweld uit elkaar – het brengt de jongen zichtbaar in verwarring.

‘De ouders zijn alleen met zichzelf bezig’

Ook uit het gedrag van de oudste dochter Lizzy blijkt hoe groot de impact van een vechtscheiding is. Lizzy staat op het punt om uit te vliegen: ze is een voetbaltalent en wordt aan het begin van de serie gescout. Maar ze grijpt die kans niet, omdat ze zich verantwoordelijk voelt voor haar broer en zusje. “Zij moet redderen, omdat haar ouders met zichzelf bezig zijn”, zegt Taneja. “Dat was wat we iedereen in het gezicht wilden smijten”, zegt Strik. “Sorry, ik kan het niet anders zeggen.”

Dat smijtwerk proberen ze te begeleiden met enige luchtigheid; het scenario biedt kijkers geregeld ruimte voor een grimlach, met dank ook aan het komische talent van acteurs als Pheifer. “Het is de bedoeling dat het schuurt”, zegt Strik. “We zijn net André Hazes, we willen een lach en een traan.”

Liesbeth Strik Beeld
Liesbeth Strik

Zo vertellen Kim en Daniël in een wrang-hilarische scène dat ze voortaan om toerbeurt gaan ‘nesten’: de ene ouder eet ­gezellig met het gezin, terwijl de andere zich koest moet houden achter een gordijntje in de woonkamer. Prachtige oplossing, toch? De kinderen trappen er niet in. Na een “What the fuck?!” verlaten ze de kamer.

Taneja en Strik werkten al schrijvend aan een ‘karakterbijbel’ en een ‘kleurenpalet’: alle karakters, rollen en sferen die de vechtscheiding beïnvloeden. Opvallend in dat palet is de overheersende oma, moeder van Daniël, die briljant vertolkt wordt door een ingehouden, passief-agressief acterende Marlies Heuer. Zij houdt haar volwassen zoon nog altijd in een verstikkende greep en keert zich met hem tegen zijn ex.

Iedereen doet mee

Vrienden, familie, grootouders: ze doen allemaal méé in een vechtscheiding. Dat thema bracht Taneja, die van Indiase komaf is, mee uit haar ervaring. “In India ben je geen individu maar een ‘dividu’. Toen ik ging scheiden, maakte vooral de bemoeienis van mijn familie het proces ingewikkeld”, zegt ze. Oorspronkelijk had Daniël in de serie ook een half-Indiase achtergrond en heette hij geen Daniël maar Sid (van Sidharta). “Het separatieproces tussen Indiase moeders en zonen wil weleens moeilijk op gang komen”, legt Taneja uit.

De Indiase actrice die voor de oma-rol was aangetrokken, mocht door corona niet naar Nederland reizen voor de opnames. Daarom werd het scenario aangepast en kreeg Heuer de rol van dominante moeder. En dat werkt ook, merken de scenarioschrijvers. “Ik hoop dat families samen naar de serie kijken”, zegt Strik. “Dat het iets openbreekt, dat ze met elkaar in gesprek raken.”

Hoe mijn keurige ouders in de bak belandden, laatste aflevering is op 1 mei te zien bij KRO-NCRV. De serie is in z’n geheel te bekijken op NPO Start, NPO Plus en NLZiet.”

Hoe mijn keurige ouders in de bak belandden is geproduceerd door Pupkin. De laatste uitzending is op 1 mei bij KRO-NCRV. De hele serie is terug te kijken via NPO Start, NPO Plus en NLZiet.

Lees ook:

De pubers in ‘Oogappels’ staan constant onder grote druk

Pubers in Nederland, hoe groeien ze op? Met gescheiden ouders, in nieuwe knutselgezinnen en onder grote druk, volgens de makers van Oogappels.

TV-column Maaike Bos:

Die nieuwe ‘keurige ouders in de bak’-serie is als schuurpapier voor je relatie

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden