Review

Tussen feit en fictie

Wie herinnert zich niet de perikelen rond 'Dallas'-acteur Larry Hagman die meerdere malen met de dood werd bedreigd, omdat soapfans in de acteur het boosaardige personage J.R. zagen.

Aaron Eckhart, de hoofdrolspeler uit Neil LaBute's controversiële debuutfilm 'In the company of men', overkwam hetzelfde. Hij werd op straat staande gehouden, uitgescholden, in het gezicht geslagen en bedreigd. In de strakke, kale vertelling 'In the company of men' -waarin twee gefrustreerde kantoorklerken zich afreageerden op een weinig weerbare typiste- speelde Eckhart de ultieme slechterik die tegen alle Hollywoodconventies in geen afranseling had gekregen. Bioscoopbezoekers met een grote compassie voor het vrouwelijke slachtoffer zagen in de filmacteur Eckhart het boosaardige filmpersonage Chad dat op zijn nummer moest worden gezet.

Met dit in het achterhoofd, dient zich nu LaBute's derde speelfilm 'Nurse Betty' aan, een betoverende vertelling waarin uitgerekend een soapverslaafde serveerster uit Kansas haar realiteitszin totaal verliest en duizenden kilometers aflegt om in Los Angeles niet haar favoriete soapacteur, maar haar favoriete soappersonage te ontmoeten. Met deze dwalingen tussen feit en fictie biedt LaBute een geestige reflectie op de gebeurtenissen rond zijn debuutfilm, om met het in Cannes bekroonde droomscenario tegelijkertijd op te schuiven naar een meer klassieke, sprookjesachtige vertelling met volop referenties aan 'The wizard of Oz'.

De gebeurtenissen worden in gang gezet door een traumatische ervaring. Terwijl Betty intens geconcentreerd de verrichtingen van David Ravell, de dokter uit haar favoriete ziekenhuissoap, volgt, wordt in een belendende ruimte haar brute echtgenoot ('In the company of men'-acteur Aaron Eckhart!) beestachtig afgeslacht door twee drugshandelaren. Betty raakt erdoor in een shock-toestand waarin ze de identiteit aanneemt van de verpleegster die ooit verloofd was met de beminnelijke hartchirurg David Ravell. In een vrolijke zinsbegoocheling en nietsvermoedend rijdt ze met een wagen vol drugs en op de hielen gezeten door de twee drugshandelaren naar Los Angeles om haar grote liefde 'opnieuw' te ontmoeten.

De mooiste scène volgt wanneer die ontmoeting daadwerkelijk plaatsvindt en Betty de acteur aanspreekt als het personage en de verwarring bij de omstanders groeit. Niet alleen Renée Zellweger speelt die fantasierol levensecht, maar ook Greg Kinnear maakt indruk als de acteur die een acteur speelt die een soapacteur speelt. Het soap-gezelschap houdt Betty zelfs voor een doortastende actrice die solliciteert naar een rol in de ziekenhuissoap, maar de confrontatie met de realiteit van de televisiestudio zal haar prompt uit haar liefdesdroom doen ontwaken.

De grote kracht van 'Nurse Betty' zit in het weldadig originele scenario dat ruim baan maakt voor de fantasie. Renée Zellweger is daarin een soort kruising tussen Judy Garland en Doris Day, met de pofmoutjes van de één en de appelrode wangetjes van de ander. Onder haar immer opgewekte lach schuilt een groot verdriet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden