FilmrecensieJust 6.5

Tussen de regels door uit ‘Just 6.5’ stevige kritiek op Iran

In de gevangenis van Teheran. Wie verraadt wie?

Just 6.5
Regie Saeed Roustayi
Met Payman Maadi, Navid Mohammadzadeh, Parinaz Izadyar
★★★★☆

Zoals er in de communistische heilstaat onder Stalin officieel geen criminaliteit bestond, het systeem was immers perfect, bestond er in de religieuze heilstaat Iran lange tijd geen drugsprobleem. Wie had behoefte aan opiaten als het dagelijks leven al zalig genoeg was?

Het is dus een klein wonder dat deze Iraanse genrefilm überhaupt is gemaakt, want het regime in Teheran is er de laatste jaren niet per se milder op geworden. Denk aan de doodstraffen die regelmatig worden voltrokken en de vervolging van dissidenten. Bovendien is die erkenning van een immens drugsprobleem niet de enige kritiek die deze uitstekende film serveert.

Het verhaal draait om een aantal rechercheurs van de narcoticabrigade die achter de notoire heroïnedealer Naser Khakzad aan zitten, een van de grootste drugscriminelen van het land. Laten we zeggen de Michael Corleone van Teheran. De film opent met een inval en een achtervolging en al snel daarna komen de rechercheurs een kleine dealer op het spoor. Die heeft er geen probleem mee om een iets hoger geplaatste distributeur te verraden en zo komt relatief snel Naser Khakzad in beeld. Verraden door een van zijn grootste vertrouwelingen.

Gebrek aan budget

Iraanse filmmakers maken al decennialang van de nood een deugd door het gebrek aan budget voor bijvoorbeeld visuele effecten te compenseren met aandacht voor andere elementen van filmmaken.

Zo hebben ze wat in filmtermen ‘proces’ wordt genoemd (precies laten zien hoe een verhaal stap-voor-stap voortschrijdt) in de loop van de tijd op indrukwekkende wijze geperfectioneerd. Denk aan ‘A Separation’ uit 2011, waarin de minutieuze details van een echtscheidingszaak werden opgediend. Waardoor je als kijker de motieven van zowel de man als de vrouw volledig begrijpt en daardoor ook de complexiteit van de situatie.

Ook in ‘Just 6.5’ is dat ‘proces’ cruciaal. Maar in een slimme misleiding van de Iraanse censor wordt dat gebruikt om tussen de regels door stevige kritiek op corruptie en onvermogen binnen het politieapparaat aan de kaak te stellen. De uitzonderlijk soepele manier waarop de drugskoning hier wordt gepakt is namelijk een sprookje bij hoe het er in werkelijkheid aan toegaat. Dit ruikt naar de overdrijving in idealistische Sovjet-schilderijen die de arbeiders fier op de akkers afbeelden. Ondertussen liggen alle rechercheurs met elkaar overhoop. Om persoonlijke of professionele redenen.

Er is nog iets anders wat deze film bijzonder maakt. Just 6.5 is een van die zeldzame genrefilms die ook nog een karakterstudie zijn. Van vrijwel alle personages. En nergens gaat dat ten koste van de vaart van het verhaal. Het is terecht een manier om de film realistisch te maken: omdat geen enkel personage in een film gereduceerd zou moeten worden tot een gezicht en een paar one­liners.