RecensieFilm

Tunesisch drama ‘Un Fils’ is een snelkookpan van emoties

Fares en Meriem. Beeld
Fares en Meriem.

Un Fils
Regie: Mehdi M. Barsaoui
Met Sami Bouajila en Najla Ben Abdallah
★★★☆☆

Fares en Meriem hebben het getroffen in het leven. Hij is eigenaar van een fabriek. Zij is personeelsmanager. Als het Tunesische drama ‘Un Fils’ begint, vieren ze feest met vrienden.

De vrouwen drinken nadrukkelijk bier uit flesjes. Er wordt gegrapt over Islamisten. Niemand die deze rijke, vrijzinnige Tunesiërs iets maakt, toch?

De Tunesische regisseur Mehdi M. Barsaoui, die met zijn debuut eerder dit jaar de toptien van het Filmfestival van Rotterdam haalde, denkt daar anders over. Als de echtelieden in de zomer van 2011, enkele maanden na de Tunesische Revolutie, voor een korte vakantie richting Tatatouine koersen, komen ze in een hinderlaag terecht.

Er wordt geschoten op hun Land Rover. Hun elfjarige zoon Aziz raakt gewond. Wat een gezellig uitje met z’n drietjes in de zuidelijke woestijnstad had moeten worden, ontaardt in een nachtmerrie.

Andere lever

Je zou het een pijnlijk ontwaken uit een bubbel kunnen noemen, ware het niet dat de film wel erg veel overhoop haalt. Om de elfjarige te kunnen redden is er snel een andere lever nodig. Maar moeder heeft voor een transplantatie niet de juiste bloedgroep. Vader kan ook geen donor zijn. Uit onderzoek van het ziekenhuis blijkt dat hij niet de biologische vader is. Oei!

Het is alsof je van het ene op het andere moment in een snelkookpan van emoties zit: het kind ligt op sterven en het huwelijk wankelt. De moderne, vrijdenkende Fares krijgt opeens te maken met het overspel van zijn vrouw, en reageert daar woester op dan hij zelf dacht.

Tegelijkertijd wordt hij een malafide praktijk in getrokken. Voor 150.000 dinar, zeg maar de prijs van zijn Land Rover, kan hij een lever kopen. En zo zitten we opeens in een vrij bizarre thriller over illegale orgaanhandel en mensensmokkel.

De Franse cameraman Antoine Héberlé, die eerder prachtfilms maakte met onder anderen François Ozon (‘Sous le Sable’) en Hany Abu-Assad (‘Paradise Now’), zit de gepijnigde echtelieden bovenop de huid. Maar het is nogal een melodrama dat wordt losgepulkt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden