Review

Trio Medeski Martin & Wood stelt live teleur

Hoog boven zijn hoofd hield de jongen zijn mobieltje geheven. Het thuisfront mocht even meegenieten van de 'herrie' die het Amerikaanse trio Medeski Martin & Wood zondagavond in het BIM-huis in Amsterdam produceerde.

Buiten prijkte het bordje 'uitverkocht' op de deur, binnen was het zo druk, dat de mensen achterin amper iets van het concert konden zien. De enige manier om anderen nog van de 'herrie' te laten meegenieten, al was het maar even, was het mobieltje. Dat had die jongen goed ingezien.

'Herrie'? In zekere zin wel, ja. Medeski Martin & Wood draait nu een jaar of tien mee als orgeltrio. Op zich een klassieke formule in de jazz, zou je zeggen, die van Hammond-orgel/bas/drums, geënt op die van Jimmy Smith en Jack McDuff uit de jaren vijftig en zestig en Larry Young uit begin jaren zeventig. Niettemin ging Medeski Martin & Wood verder en verbond 'moderne' stijlen als soul, funk, impro, rock'n roll en hiphop aan orgeljazz.

Lange tijd werd het Amerikaanse trio in het jazzwereldje niet al te serieus genomen; in het alternatieve grensgebied dat tussen pop- en jazzmuziek bestaat, werd het evenwel juichend binnengehaald.

Op de recente plaat 'The Dropper' bewijst het trio Medeski Martin & Wood hoezeer het de vingers op de laatste trends weet te leggen. Live bewees het echter het tegendeel met een concert dat meer had van een los opgebouwde jamsessie waarin al improviserend alles aan elkaar geregen werd, dan van een optreden waarin de bandleden kwaliteiten van de songs op 'The Dropper' wilden etaleren. Het was zelfs nog erger: keyboardspeler John Medeski, drummer Billy Martin en bassist Chris Wood speelden in het BIM-huis ouderwets en achterhaald, slap en 'zonder ballen'.

Daar veranderde de herrie die Medeski regelmatig produceerde op zijn keyboards (Hammond-orgel, piano, Fender Rhodes en een sampler) niets aan. Keith Emerson, bekend van de symfogroep Emerson Lake & Palmer, deed meer dan dertig jaar geleden hetzelfde een stuk beter bij The Nice, en met beduidend minder technische hulpmiddelen.

Waar het aan lag dat het trio er niet veel van maakte?

Wellicht hadden ze hun dag niet, waren ze nog moe van de reis, of misten ze de bijdragen van de gastmusici die hun laatste album zo verfraaien. De jongen met het mobieltje en het meisje dat achterin de zaal de weinige vrije ruimte benutte voor snelle danspasjes, vermaakten zich ondertussen kostelijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden