Review

Trio Jamesz wint Dutch Jazz Competition

De Dutch Jazz Competition is bedoeld als het jazz-antwoord op de Grote Prijs van Nederland voor de popmuziek. Dit concours, waarvan donderdag de finale plaatsvond op de Grote Markt in Den Haag, leverde met één punt verschil een winnaar op die met kop en schouders boven de andere kandidaten uitstak.

Rob Madna, juryvoorzitter van dit nieuwe jazzconcours -opgezet door een bont gezelschap van Conamus, Nederlandse Toonkunstenaarsbond, Paradiso Produktiehuis, North Sea Jazz Festival, NVPI en NPS- roemde het 'potentieel', de 'oorspronkelijkheid' en de 'aanstekelijke' muziek van de winnaar van het concours, het trio Jamesz.

Dat dit trio zich zo onderscheidde van de overige deelnemers, lag niet alleen aan het teleurstellende niveau van hun directe concurrenten. Met een bezetting van twee gitaren en percussionist (drums en djembé) speelde Jamesz originele en gedreven nummers met opzwepende ritmes, die alles met jazz, maar ook alles met wereldmuziek te maken hadden.

Belangrijk was ook hun professionele uitstraling en presentatie. Van de deelnemende groepen waren ze waarschijnlijk de oudste. Trio Jamesz timmert al ruim acht jaar aan de weg en maakte in die tijd twee platen.

Jamesz krijgt voor deze prestatie een werkbudget van fl10.000,-, studio-opnamen ter waarde van eveneens 10000 gulden, een optreden, morgen op het North Sea Jazz Festival, en een Nederlandse tournee, later dit seizoen, van tenminste tien concerten.

Dat Jamesz slechts met één punt verschil won van de nummer twee, The Logan Hulthin Group, is eigenlijk een aanfluiting voor de vakjury. Bestaande uit drie musici (pianist Rob Madna, gitariste Corrie van Binsbergen en de Amerikaanse saxofonist Bob Mintzer), een jazzjournalist (Amanda Kuiper van het Algemeen Dagblad) en een programmeur (Ton Vermunth van het Tilburgse Paradox) heeft deze jury waarschijnlijk vooral gelet op aspecten als techniek en instrumentbeheersing. Daarmee zat het ook wel goed, maar lastiger was het een van de deelnemers op een bijzondere noot te betrappen.

Dat The Logan Hulthin Group, als tweede eindigde, heeft waarschijnlijk alles te maken met de aanwezigheid in deze groep van de fraai blazende flugelhornspeler Daniel Nosik. Terecht kreeg deze 25-jarige Oostenrijker de Solistenprijs (een werkbudget van 5000 gulden).

De voorzichtige mix van modale jazz en fusion, die dit internationaal samengesteld Haagse kwintet bracht, kon niet de reden van hun tweede plaats zijn. Want die klonk overwegend voorspelbaar en glad.

De andere deelnemers blonken uit in even weinig zeggende muziek. De Martien Oster Group presenteerde slaapverwekkende easy listening jazz, Saxion V speelde prima gearrangeerde, maar o zo saaie stukken voor saxofoonkwintet met ritmesectie, en de door ziekte van een groepslid tot trio gereduceerde Gebroeders Kromhout grossierden in ludieke, maar enigszins achterhaalde improjazz. Iets aardiger klonk het Willem Hellbreker Quartet dat op latin leest geschoeide powerjazz probeerde te brengen rond een dominerende saxofonist.

Weinig opwinding bood ook het pauze-optreden van het trio van pianist Glenn Corneille, die al in de voorrondes de 'Best New Talent'-prijs werd toegekend (een bedrag van fl5.000,-, goed voor een optreden voor de VPRO-radio).

Dat de prestaties van de meeste deelnemers zo tegenvielen, heeft natuurlijk alles te maken met de beschikbare inzendingen.

Dat groepen als de Martien Oster Group en Saxion V een finale bereiken, roept de vraag op of dat ligt aan het niveau van de competitie, het gebrek daaraan of aan de jurering.

Als ze nou volgend jaar in die voorrondes beginnen met wat meer aandacht voor ingrediënten als 'avontuurzin' en 'originaliteit', krijgt de jazzwereld misschien toch nog een echte evenknie van de Grote Prijs van Nederland voor de popmuziek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden