Recensie Klassiek

Trifonov is een weergaloze pianist, maar nog niet in balans

Daniil Trifonov.

Daniil Trifonov
★★★☆☆

Sinds Daniil Trifonov in 2013 voor het eerst voet op Nederlandse ­bodem zette, hangt er een sensationeel aura om de Russische pianist heen. Trifonov veroorzaakte zoveel opwinding met zijn vurige vertolking van het Eerste Pianoconcert van Prokofjev, dat hij als 22-jarige meteen bovenop de Olympus werd geplaatst.

Zes jaar ouder en rijper, maar Trifonov is een duivelskunstenaar ­gebleven, bleek zondagavond in het Concertgebouw in Amsterdam tijdens zijn recital in de serie Meesterpianisten. Met nog altijd een surplus aan pianistisch kunnen, een vulkaan aan gevoelens en een bijzondere muzikaliteit.

Op het programma veel muziek van de Rus Alexander Skrjabin, wiens muzikale universum reikt van mysterieus tot extatisch, overgoten met een sensueel parfum. Vanaf de eerste tel overspoelde ­Trifonov het publiek, zonder een moment rust, met de ene na de ­andere etude of poème. Van het ­bekende jeugdwerk Etude in cis, opus 2 nr. 1 tot de uitbundige Etude opus 8, nr. 12. Alle Etudes van opus 42 kwamen voorbij, waaronder het beroemde opus 42 nr. 5.

Hij laat de hartstocht opwaaien en weer intomen

Trifonov heeft veel in huis om zo’n set tot een succes te maken. Noten dwarrelden vederlicht in het rond, vanuit het niets liet hij de hartstocht opwaaien en weer intomen. En toch werkte het niet echt. Trifonov vergat structuur aan te brengen, melodieën verdronken in een brij van noten. En het was alsof zijn invallen niet logisch uit de ­muziek voortkwamen, maar uit zijn eigen brein.

In het middendeel van het concert leek een andere Trifonov aan te treden. Hij combineerde de ­Negende sonate van Skrjabin, bijgenaamd ‘Zwarte Mis’, met de stralende Sonate opus 110 van Beethoven. De ‘Zwarte Mis’ kreeg meer structuur en een duidelijker stemmenweefsel mee. Na een mooi ­opgebouwd hoogtepunt voerde hij de luisteraar terug naar het eenvoudige begin. De Beethoven­sonate klonk daarna als een ‘Witte Mis’: schoongewassen, met een goede balans tussen de stemmen.

Na de pauze drie delen uit Borodins ‘Petite Suite’, bijzonder sfeervol en origineel gespeeld, waarna we zonder overgang in de Achtste sonate van Prokofjev doken. Na een veelbelovend sprookjesachtig begin verloor hij zich opnieuw in extreme uitspattingen, soms staand gespeeld. Een weergaloos talent, deze Trifonov, maar helemaal uitgebalanceerd is hij nog niet.

‘Altijd studeren met hart en ziel’

Het Russische pianotalent Daniil Trifonov (22) is een internationale sensatie met zijn woeste spel vol adrenaline. ‘Veel stukken vragen om spontaniteit. ‘

Feestelijke verjaarspartij voor Prokofjev in De Doelen