De Aanwinst

Toverkunst van Zoro Feigl

Zoro Feigl, Hoop, 2015.Beeld RV

Het is een simpele installatie, maar je blijft kijken naar 'Hoop', een kunstwerk van Zoro Feigl in het Rijksmuseum Twenthe.

Aan een lange horizontale ronddraaiende stang hangen zeven rubberen hoepels. Die bewegen tamelijk onvoorspelbaar van links naar rechts over de stang, maar één hoepel, de kleinste, 'ontsnapt' steeds aan de groep. Als een gek duikelt het kleintje telkens tussen de grotere hoepels door, die langzamer bewegen. Om vervolgens naar het lijkt weer tot de orde te worden geroepen door de volwassen exemplaren.

'Hoop' (Engels voor hoepel) is de publiekslieveling van de tentoonstelling 'Ik speel, dus ik ben' over bewegende kunst in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede. "Bezoekers vinden het leuk om te zien hoe die kleine er steeds vandoor gaat. Ze vinden het zo'n lekker eigenwijs ding met een eigen willetje", zegt conservator moderne en hedendaagse kunst Josien Beltman. Het is haar opgevallen dat mensen geneigd zijn menselijke gevoelens op de hoepels te projecteren.

Tovenaar

Dat is ook de kracht van het werk van de Nederlands-Oostenrijkse kunstenaar Zoro Feigl (1983). Hij laat dingen zo bewegen dat ze iets menselijks krijgen, of dierlijks. Zijn stang met hoepels behoort tot de negen kunstwerken die na afloop van de tentoonstelling (nog te zien t/m 22 okt.) in Enschede blijven. Het museum heeft ze aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds. Naast de hoepels van Feigl gaat het om werken van Michel Martens & Jetske Visser, David Scheidler, Bert Schoeren, Peter Zegveld, Eibert Draisma en Christiaan Zwanikken.

Feigl maakt zijn installaties onder meer van staal, bouwmaterialen, fietsbanden en plastic buizen. In korte tijd is hij uitgegroeid tot een succesvol kunstenaar in binnen- en buitenland. Hij verzint het allemaal zelf, in een loods die volgestouwd is met spullen, die een buitenstaander als oude zooi zou betitelen. Diepere gedachten zitten er niet in zijn werk. Hij wil mensen verbazen door alledaagse spullen onvoorspelbare dingen te laten doen. Je zou hem een tovenaar kunnen noemen.

In de rubriek 'De Aanwinst' belicht Trouw elke week een nieuw aangekocht kunstwerk in een Nederlands museum. Lees hier eerdere afleveringen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden