Topstukken uit Praagse Burcht tijdelijk in Bonnefantenmuseum

Wie dit weekeinde naar Maastricht afreist voor de kunst- en antiekbeurs Tefaf (waarvan morgen een impressie op de kunstpagina), kan dat bezoek mooi combineren met de bezichtiging van een bijzondere tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum die gisteren voor het publiek geopend werd. Te zien zijn 65 schilderijen uit de Praagse Burcht, die doorgaans nooit kunstwerken uitleent; maar omdat het Burcht-museum zelf wat ruimte moest scheppen voor een eigen expositie over de Boheemse Barok, kon het Bonnefanten tijdelijk 'beslag leggen' op een kleine selectie uit de zeer omvangrijke collectie van de Habsburgse keizer Rudolf II, die regeerde van 1576 tot 1612.

In navolging van Alexander de Grote, de Romeinse keizer Hadrianus en andere machthebbers bouwde Rudolf II uit liefhebberij en ter bevestiging van zijn status een verzameling van topstukken op, die overigens na zijn dood nog werd aangevuld. Door Rudolfs gezanten en hofschilders werden schilderijen uit alle uithoeken van Europa naar Praag gehaald, zodat we nu ook in Maastricht een Titiaan naast een Cranach (de Oudere) zien, en een Joos van Cleve uit de Nederlanden naast een Pedro Machuca uit Spanje. Even gevarieerd zijn de voorstellingen op de schilderijen: bijbelse taferelen, portretten, mythologische voorstellingen die Ovidius' 'Metamorphosen' verbeelden, ruïne-gezichten en landschappen.

Kwaliteit is de verbindende factor, de expositie in het Bonnefanten is geen thema-tentoonstelling. Er zijn dan ook vermakelijke contrasten te bespeuren. Een bijna smachtende Franciscus van Assisi in monnikenpij -een prachtig werk van de Italiaanse schilder Francesco del Cairo- bevindt zich in het gezelschap van een naakte Lucretia, die meer opvalt door haar mooie borsten dan door haar zelfmoorddaad of haar fraaie halssieraad -maar daar was het de onbekende kunstenaar én de eigenaar dan ook om te doen. Kwaliteit staat zoals gezegd bij deze expositie voorop, maar er zijn wel degelijk uitschieters. Krachtig van compositie en mooi van kleur is bijvoorbeeld het schilderij 'Koppel in omhelzing' van Lucas Cranach (de Oudere) en van een subtiele schoonheid is het portret van een (nog) onbekende jonge vrouw door Titiaan, een van de beste portretschilders die het vorige millennium heeft voortgebracht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden