Opinie

Topballet met vaart en souplesse

'Mr. B. kijkt bij het maken van een ballet altijd over mijnschouder mee.' Deze veelgeciteerde uitspraak van Hans van Manenzegt alles over de invloed die 'dansmeester' George Balanchine(1904-1983) heeft gehad op de ontwikkeling van de danskunst. Inhet programma 'Lines 1' legt Het Nationale Ballet, via het werkvan de dansmaestro, 'lijntjes' naar werk van de choreografenJerome Robbins, Hans van Manen en een jonge loot aan deBalanchine-stam: Krzysztof Pastor.

Bij Balanchine stonden glasheldere ruimtelijke structuren eneen virtuoos gevoel voor muzikaliteit centraal. Ontdaan vanafleidende verhalende aspecten, werden zijn balletten eenabstract eerbetoon aan de dans zelf, met vooral aandacht voorvirtuoze techniek, compositie en puur dansplezier. Ruimvierhonderd choreografieën liet Balanchine na waarvan HetNationale Ballet, als belangrijke schatbewaarder van zijn oeuvre,er ruim twee dozijn op het repertoire heeft staan.

'Apollon Musagète' (1928) wordt beschouwd als Balanchine'seerste grote meesterwerk. Geënt op klassieke balletthema's,introduceerde Balanchine voor die tijd gedurfd grilligpartnerwerk met acrobatische elementen, waarmee hij de toon zettevoor de verdere ontwikkeling voor de meest gebruikte balletvorm:het duet. In dit klassieke voorbeeld van Balanchine's'vernieuwing in traditie' treedt bij Het Nationale Ballet eentopcast aan van Boris de Leeuw als Apollo en zijn 'muzen', onderwie Igone de Jongh en Sofiane Sylve. De twee fraaiste'balletdiva's' van Nederland excelleren naar hartelust in duettenen formaties.

Balanchine bezegelde het huwelijk tussen dans en muziek. Dieonlosmakelijkheid staat ook centraal bij Krzysztof Pastor, wiensserene Stravinsky-ballet 'Do not go gentle' terecht in repriseis genomen. In Van Manens bravourestuk 'Solo' stuwt Bachsgecompliceerde Vioolpartita drie dansers (“de muziek isonmogelijk door één mens te dansen“, aldus Van Manen) naarongekende hoogten. Wat een vaart en een souplesse van de drie'bengels' Sefton Clarke, Felipe Diaz en - dé grote verrassing - Juanjo Arques! Zelden heeft Van Manens subtiele ondeugd enaanstekelijke levenslust zo'n directe en zinderende vertalinggehad. Een aanwinst op het repertoire van het Nationale Ballet.

Met Jerome Robbins' dolkomische 'The Concert' op Chopinswerken voor piano en orkest, met glansrollen voor de pianisteOlga Khozianova en het theatrale talent Jaione Zabala, sluit HetNationale Ballet een breed gevarieerd en thematisch goedgefundeerd programma af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden