Uit de kastBoekentips Arie Storm

Tips van Arie Storm - lees Kingsley Amis of Dianna Athill, schrijvers met een stem

Over quarantaineliteratuur weten we wel genoeg, nu willen we iets anders lezen. Vier tips van schrijver, vertaler en criticus Arie Storm.

Ik lees altijd al vaak en veel, maar op de een of andere manier zorgt deze tijd ervoor dat je terug wilt blikken, de balans opmaken, even wilt stilstaan om te bedenken waar je het allemaal voor doet. Allerlei activiteiten blijken minder noodzakelijk, nogal wat opvattingen blijken nergens op te slaan, je maakt je wel­licht druk om de verkeerde dingen. Er verandert dus misschien iets in mijn denken, maar niet per se aan de hoeveelheid werk die ik heb. In feite heb ik het drukker gekregen, want mijn gewone bezigheden (schrijven, vertalen, me inlezen voor dat schrijven en vertalen) gaan gewoon door, terwijl ik tegelijkertijd de behoefte heb oude boeken uit de kast te plukken.

Opeens stond ik met de Memoirs van Kingsley Amis (toch al een schrijver die ik graag lees wanneer somberheid dreigt) in mijn handen. De oude Amis kijkt hierin geestig te­rug op zijn leven. En zoals dat gaat: opmerkingen die gemaakt zijn in en over het verleden lijken niet zelden iets over onze situatie nu te zeggen. 

Terugblikkend op zijn studietijd in Oxford constateert Amis dat in Brideshead Revisited van Evelyn Waugh (en daar hebben we meteen mijn tweede leestip te pakken) niemand ooit ook maar in de buurt van een tentamen of examen leek te komen, zelfs niet in gedachten (laat staan dus in daden) – eenvoudigweg daar rondlopen in Oxford was waar het om draaide. En dat is waar. Ik heb nooit iets geleerd van mijn voorbereidingen voor tentamens tijdens mijn studie Nederlands, maar des te meer stak ik op van mijn omgang met medestudenten en docenten – een manier van praten, een manier van denken, een bepaalde omgang met leven en lezen en literatuur. De universiteit was belangrijk voor mij door dat contact.

Door mijn achtergrond – ik ben opgegroeid tussen mensen die niet hadden gestudeerd – was de universiteit voor mij een volkomen onbekende omgeving. Ik lees niet per se literatuur waarin ik in de personages mezelf of in het decor mijn omstandigheden herken, maar nu ik toch in de universiteitssferen was beland begon ik Allerzielen van Javier Marías te herlezen – een roman die een Spaanse verteller aan het woord laat die als docent in Oxford werkt; hij is al met al ook een buitenstaander. Het is in het Oxford van Marías een dolle boel vol drank, roddel, dood en overspel. Herlezen doet je stilstaan bij wat een auteur voor je betekent of heeft betekend, en ik kwam erachter dat ik veel meer van de­ze vroege Marías hou dan van zijn nieuwere en, in elk geval in Nederland, commercieel succesvollere werk. Hij is grappiger aan het begin van zijn carrière.

Een stem is in literatuur belangrijk – een stijl die iets persoonlijks aan het schrijven verleent. In de kast bleken verschillende edities van Stet te staan, de herinneringen van Dianna Athill aan de tijd dat ze redacteur was bij een uitgeverij en schrijvers als V.S. Naipaul en Jean Rhys begeleidde. Ze klinkt immer opgewekt en merkt verstandige dingen op over het schrijven van literatuur.

Nog één tip, de belangrijkste: lees elk boek dat je pakt helemaal uit, en begin dan pas aan het volgende. Dat zorgt voor wat rust in je hoofd.

Arie Storm (Den Haag, 1963) debuteerde in 1994 met de roman ‘Hermans duik’, die vervolgens werd genomineerd voor de Debutantenprijs. Storm publiceerde daarna nog 14 boeken. Daarnaast schrijft hij kritieken en hij vertaalde werk van onder anderen John Banville, Peter Ackroyd en James Wood. Zijn laatste roman ‘List en leed’ verscheen november vorig jaar.

Lees ook: 

De beste klassieke detectives voor wie iets ontspannends wil lezen 

Over quarantaineliteratuur weten we nu genoeg, nu willen we iets ontspannends lezen. Schrijfster Nicolien Mizee tipt klassieke detectives van Agatha Christie en Dorothy Sayers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden