Theaterrecensie

Tina de musical heeft wel erg veel verhaallijnen

Scène uit Tina de Musical. Beeld RV Andy-Doornhein

Tina de Musical
Homemade Productions
★★

Het meidenblad Tina bestaat vijftig jaar en dus is het tijd voor een feestje. In samenwerking met uitgever Sanoma maakte schrijver/regisseur/producent Dick van den Heuvel daarom een vrolijke musical met belangrijke personages uit de Tinastrips.

Het blad is voor meisjes van acht tot twaalf jaar en dus twinkelt er ook in de musical veel roze, gaat het over vriendinnen, chocola eten en een voorzichtige eerste verliefdheid. Maar daar blijft het niet bij. In de voorstelling duizelt het van de thema's, wat naast fijne meisjesherkenbaarheid ook gespreksstof voor de (groot)ouders oplevert. In het klein gaat het over 'de-meisjes-tegen-de-jongens', maar ook de grote man-vrouw-kwestie wordt erbij gehaald, met rolmodellen als Jeanne d'Arc en Mata Hari die de prepuberdoelgroep niets zullen zeggen.

Tegelijkertijd neemt Van den Heuvel ook het ingezakte huwelijk van Tina's ouders onder de loep en zien we hoe zij dat vuur inblazen door de 'ridder en de jonkvrouw in zichzelf' weer op te zoeken. Zelfs oma - een heel komische rol van Annick Boer - zoekt nog een en ander met mannen uit terwijl ze de zwijmelend verliefde Tina liefdeslessen geeft. Naast liefde gaat het over 'ouder worden', waar alle personages onder lijken te lijden. En over te druk zijn terwijl je vrij wilt zijn. En over machtsmisbruik. En over beroemd worden. En over spirituele goeroes. En over pestgedrag. En dan is er ook nog een overbodig liedje over mode door de afgelopen decennia heen, dat aanvoelt als een 'moetje' voor het tijdschriftjubileum.

Het zijn al met al nogal veel losse lijntjes, waardoor je niet lekker door het verhaal wordt meegesleept. Voordeel van die veelheid is dat je je nooit verveelt. Op het toneel gebeurt continu wat en het hoge speeltempo houdt de sfeer er lekker in. Van den Heuvel wil met Homemade Productions jongeren enthousiasmeren voor theater door hun thema's aan te snijden en door ze te laten participeren. Daar slaagt hij met Tina weer in. Onder meer door drie jongeren hoofdrollen te laten spelen: in iedere regio een ander drietal. De choreografieën zijn wat simpel en de muziek op tape (Jeroen Sleyfer) wel aardig aanstekelijk, maar een beetje blikkerig. Maar blij word je van kleine cadeautjes in de vorm van teksten als: 'Laat jij die kinderen voor je werken? Je bent toch de Primark niet?' Daarmee kun je kinderen niet vroeg genoeg confronteren. www.tina-musical.nl, tournee t/m 1 april