Tim Fransen. Beeld Nick Chesnaye
Tim Fransen.Beeld Nick Chesnaye

Cabaret

Tim Fransen heeft mededogen met de worstelende mens

Tim Fransen, De mens en ik
Gezien: Diligentia, Den Haag, 27 november 2021
★★★★

Ivo Nieuwenhuis

Tegen het einde van de voorstelling De mens en ik van Tim Fransen komt de corona-actualiteit dan toch even om de hoek kijken. We hebben de verbeelding nodig om onszelf verder te brengen als mensen, stelt de 33-jarige cabaretier en filosoof. Nu de theaters voor drie weken ’s avonds dicht moeten, komen die woorden extra hard binnen. “We bleken weer eens niet-essentieel”, sneert Fransen, die zelf ook zijn show tijdelijk in de ijskast moet zetten.

Dat is des te spijtiger omdat ‘De mens en ik’ een sterke voorstelling is, met een urgente ondertoon en een hoge grapdichtheid. In zijn derde soloprogramma beseft Fransen maar al te goed dat de mensheid er niet goed voorstaat. We zijn hard op weg onszelf te vernietigen, is het niet door klimaatverandering of een pandemie, dan wel door oorlogsgeweld.

Veel reden voor somberheid dus, maar de cabaretier waakt ervoor om al te cynisch te worden. ‘De mens en ik’ is eerder een zoektocht naar de vraag wat de mens tegelijk zo onuitstaanbaar en zo bewonderenswaardig maakt.

Aliens die de mensheid willen vernietigen

De strak gecomponeerde en fraai vormgegeven show draait om de boze dromen waar Fransen onlangs door bezocht is. In die dromen treft hij buitenaardse wezens, die erop uit zijn de mensheid te vernietigen, ter bescherming van de rest van het universum. Fransen is aanvankelijk geneigd hen gelijk te geven, maar vindt uiteindelijk toch dat geduld en mededogen met de worstelende mens meer op hun plaats zijn.

Dat Fransen uit zo’n ernstig onderwerp toch een luchtige voorstelling weet te peuren, bevestigt zijn grote komische talent. Of het nu gaat over slakkenhuizen, chips met de smaak van stokbrood met kruidenboter, of de grote frustratie die het pellen van pistachenootjes oplevert, steeds tovert hij weer een lach op je gezicht. Fransens droge vertelstijl en casual outfit – T-shirt, spijkerbroek, witte sneakers – doen de rest.

De show bevat ook enkele korte muzikale momenten, waarbij Fransen plaatsneemt achter de vleugel. Vooral zijn vertolkingen van enkele beroemde Disney-liedjes zijn erg geslaagd. Ze vormen een mooie afwisseling met de verhalende delen.

Dat de liefde voor de mens het uiteindelijk wint van de haat bij Fransen, geeft ‘De mens en ik’ iets opbeurends, al is het ook wel een erg veilige conclusie. Meer indruk maakt de cabaretier met zijn kritische analyses van de menselijke hoogmoed. Daarin paart hij humor aan intellectuele scherpte, om zo genadeloos de zwaktes van deze eigenaardige diersoort bloot te leggen.

Tim Fransen hoopt zijn tour met ‘De mens en ik’ vanaf januari 2022 weer voor te zetten. Voor meer informatie en kaarten, zie https://www.timfransen.nl/.

Lees ook:

De stemming bij de voorlopig laatste theateravond: ‘Je weet dat het niet bij drie weken gaat blijven’

De nieuwe cabaretvoorstelling van Tim Fransen ging zaterdag op het nippertje voor de avondlockdown in première. Ivo Nieuwenhuis was erbij en vroeg Fransen en zijn publiek hoe zij zich voelen over het sluiten in de avond.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden