Stadsidentiteit

Tilburg heeft als eerste stad een eigen muzikale signatuur: de ‘Tilburg Tune’

Poppodium 013 in Tilburg.Beeld ANP

Tilburg geeft met de ‘Tilburg Tune’ geluid aan de stadsidentiteit. ‘Ik hoop dat iedereen over tien jaar bij het luisteren denkt: oh ja, dit is Tilburg’.

Hoe klinkt een stad als je er een muziekstuk over zou maken? Dat vroeg componist Erwin Steijlen zich af, en omdat hij ras-Tilburger is probeerde hij deze stad te vatten in een compositie.

Een soort tune, zoals bij een tv-programma, die herkenbaar is voor ­iedereen en overal voor te gebruiken: de aankondiging van een evenement, een promotiefilmpje, misschien zelfs de opening van een raadsvergadering.

Met dit voorstel ging Steijlen eind 2018 naar de gemeente, hij kreeg een positieve reactie en nu is er de ‘Tilburg Tune’ – te beluisteren op Spotify. Hiermee is Tilburg de eerste ­gemeente in Nederland met een ­eigen muzikale signatuur.

Met het lied hoopt de initiatiefnemer over tien jaar het ‘Oh ja, dit is Tilburg’-gevoel te creëren. Daarbij haalt hij de kenmerkende deuntjes van McDonald’s en Hornbach aan als voorbeelden. Dat uitgangspunt is ­terug te horen in de Tilburg Tune. Het lied kent een herkenbare melodie die de basis vormt en telkens terug keert. Het getik van drumstokken en het geluid van een eenzame synthesizer worden in rap tempo aangevuld met tetterende trompetten en uptempo drumwerk. Dit moet het nieuwe muzikale DNA van Tilburg worden – een soort big band meets fanfare, met hier en daar een vleugje dance.

Tilburgers zijn een beetje anders

De zoektocht naar het muzikale DNA begon voor Steijlen bij het ­opstellen van tien kernwoorden die de Brabantse stad het best omschrijven. Zo gaat de geboren en getogen Tilburger, die muziek voor internationale merken en media zoals BMW, Volkswagen en Netflix componeert, altijd te werk. “Ik ga eerst op zoek naar wie of wat je bent en dat zet ik om in muziek.”

Geen voor de hand liggende, wat clichématige begrippen als Brabantse gezelligheid of textielstad, niet de voetbalclub Willem II, maar woorden als sociaal, daadkrachtig en tegendraads. Typerend voor de stad Tilburg? Wel volgens Steijlen. “Wij Tilburgers zijn een beetje anders. We zijn tegendraadse doeners, met een grote bek.” Dat stoere, eigenwijze en rauwe klinkt door in de uiteindelijke Tilburg Tune.

Alhoewel, ‘uiteindelijke’ is niet het goede woord. Met het overkoepelende project ‘Sound of Tilburg’ worden creatieve Tilburgers uitgenodigd om een eigen versie van het nummer te maken. Van koorzang tot hiphop, alles is geoorloofd. Van de beste inzendingen wordt later een ‘Tilburg Playlist’ gemaakt op Spotify. De aftrap van dit project zou aanstaande zondag in cultureel centrum Factorium plaatsvinden, maar het feest is wegens het nieuwe corona­virus uitgesteld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden