Tien tips voor het Filmfestival van Rotterdam

Beeld ANP

Het 46ste Filmfestival van Rotterdam staat voor het tweede jaar onder leiding van Bero Beyer, en opent woensdag met Lemon. In het speelfilmdebuut van de Amerikaanse regisseuse Janicza Bravo speelt haar man en co-scenarist Brett Gelman een acteur die maar niet wil slagen. Interessant? Mwah... 'Lemon' is vooral het bewijs dat niet alles wat het label 'onafhankelijk' of 'tegencultuur' draagt, even goed te pruimen is. Gelukkig valt er verder volop te kiezen.

Het festival, dat tot en met 5 februari duurt, telt ruim 250 speelfilms en documentaires, ruim 200 korte films, een dozijn exposities en een scala aan masterclasses en talkshows. In de acht films tellende competitie om de Tiger Award (40.000 euro) prijkt daarbij een Nederlands speelfilmdebuut: Quality Time van Daan Bakker. Het portret van vijf ploeterende jongemannen en de relatie met hun bezorgde ouders (waaronder Anneke Blok en Michiel Romeyn), belooft veel droge, Monty Python-achtige humor.

1. Moonlight

Hulde voor de festivalorganisatie die het voor elkaar kreeg om middenin het Oscarseizoen Barry Jenkins naar de Maasstad te halen. De Amerikaanse regisseur won met 'Moonlight' - het meesterlijke coming of age-verhaal van een zwarte, homoseksuele jongen - al een Golden Globe, en is een van de favorieten voor de Oscar voor Beste Film. Jenkins geeft op donderdagmiddag 26 januari een masterclass in het nieuwe Rotterdamse filmtheater KINO. Daarnaast biedt het festival een uitstekende filmhistorische context, door ook zijn debuut 'Medicine for Melancholy' uit 2008 te vertonen, evenals vier korte films van zijn hand, allemaal opgenomen in een speciaal programma: Black Rebels.

2. Atlanta

Binge watchen kan ook in Rotterdam. In LantarenVenster is op vrijdagmiddag 27 januari het complete eerste seizoen (5 uur) van 'Atlanta' te zien, de met twee Golden Globes bekroonde serie van Donald Glover die zelf de hoofdrol speelt als Earn, een drop-out van Princeton University die in zijn levensonderhoud probeert te voorzien door zich op te werpen als manager van zijn rappende neef Paper Boi. Een veelgeprezen serie over de rapwereld van Atlanta (Georgia), en over kunst, commercie, succes en ras.

3. David Lynch: The Art Life

We moeten nog even wachten op de 'Twin Peaks'-revival (premièredatum: 21 mei). In de tussentijd praat David Lynch ons in een nieuwe documentaire bij over zijn vormende jaren. Jon Nguyen filmde de Amerikaanse regisseur van moderne klassiekers als 'Blue Velvet' en 'Mulholland Drive' in zijn studio, waar we hem reikend naar cola en sigaretten aan het werk zien, en waar hij ons terugvoert naar zijn jeugd en inspiratiebronnen.

4. Double Play

Het festival krijgt ook hoog bezoek. Op vrijdagavond 27 januari zal Zijne Majesteit de Koning aanwezig zijn in het Oude Luxor om de première bij te wonen van 'Double Play', de verfilming van de succesvolle roman 'Dubbelspel' van de Curaçaose schrijver Frank Martinus Arion. De film, geregisseerd door Ernest Dickerson, is onderdeel van het Black Rebels-programma, en geeft via het ogenschijnlijk onschuldige dominospel een inkijkje in de Curaçaose samenleving.

5. Paterson + Gimme Danger

Van de New Yorkse regisseur Jim Jarmusch draaien liefst twee nieuwe films op het festival. 'Paterson' is het portret van een dichtende buschauffeur in Paterson (New Jersey), met een betoverende kalmte gespeeld door Adam Driver. Het contrast met 'Gimme Danger' zou niet groter kunnen zijn: een muziekdocumentaire over The Stooges, de punkband van Iggy Pop, en volgens Jarmusch 'the greatest rock 'n roll band ever'.

6. Safari

Het wordt weer behoorlijk ongemakkelijk in de nieuwe documentaire van de Oostenrijkse maestro Ulrich Seidl, die zo onverschrokken de camera richt op zijn eigen landgenoten. Na 'Paradies: Liebe', over Oostenrijkse sekstoeristes in Kenia, keert de regisseur terug naar het Afrikaanse continent, dit keer om westerlingen te volgen op omstreden jachtvakantie.

7. La Mort de Louis XIV

Bijna zestig jaar na zijn doorbraak in 'Les Quatre Cents Coups' van François Truffaut, eist het Franse filmicoon Jean-Pierre Léaud de hoofdrol op als Lodewijk XIV. Het historische drama van de Catalaanse regisseur Albert Serra speelt zich vrijwel geheel af in de koninklijke slaapkamer in Versailles, waar we de laatste dagen van de Zonnekoning meemaken, voordat hij sterft aan gangreen.

8. Nocturama

Bertrand Bonello trapt de actualiteit op de staart met het portret van een groep jongeren uit alle lagen van de Franse bevolking die een reeks bomaanslagen in Parijs plannen. Angst en woede lijken de voornaamste emoties. Bonello werkte al enkele jaren aan het scenario, toen in 2015 de aanslag op Charlie Hebdo plaats vond. Hij wijzigde de originele filmtitel 'Paris est une Fête' (A Moveable Feast) toen Hemingways boek na de aanslagen van 2016 het symbool werd van verzet tegen religieus extremisme.

9. American Honey

Vrouwelijke regisseurs zijn nog steeds in de minderheid, maar in Rotterdam treden een paar ijzersterke dames aan. De bekendste van het stel is Andrea Arnold. De Britse regisseuse, die in Rotterdam aanschuift voor een masterclass, maakte met 'American Honey' haar Amerikaanse debuut, over een stel jongeren dat in een busje naar Kansas reist. Maar let ook op Katell Quillévéré die in het Franse drama Réparer les Vivants de vraag stelt of een donorhart op tijd een leven kan redden. Angela Schanelec, afgezante van de Berliner Schule, toont haar vertelkunst in Der traumhafte Weg waarin ze over een periode van dertig jaar twee koppels volgt. Ook het Chileense talent Alicia Scherson richt zich op het familiebedrijf. Met Family Life dingt ze mee naar de prijs van de publieksjury (30.000 euro). En om nog even in familiekring te blijven: Heleen van Royen maakte met Het Doet Zo Zeer een intiem en ontroerend portret van haar dementerende moeder, en van zichzelf, uiteraard.

10. 20th Century Women

Annette Bening is het stralende middelpunt van '20th Century Women', de slotfilm van het festival over een vrijzinnige, alleenstaande moeder die anno 1979 twee jonge vrouwen inschakelt om haar te helpen bij de opvoeding van haar stille, skateboardende tienerzoon. Dorothea's huis in Santa Barbara is groot genoeg om een huurster te herbergen: de losbandige fotografe Abbie (Greta Gerwig). Ook buurmeisje Julie (Elle Fanning) weet haar weg in het huis, en vooral de slaapkamer van zoonlief, te vinden. Regisseur Mike Mills baseerde zijn melancholieke komedie over het samengestelde gezin losjes op zijn eigen Californische jeugd in de seventies.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden