Review

THEODORE ROSZAK maakte in de jaren zeventig naam ...

THEODORE ROSZAK maakte in de jaren zeventig naam als sympathiserend analyticus van de Amerikaanse tegencultuur. Hij is ook een begaafd romancier. In Flicker, een lijvige combinatie van thriller, ideeenroman en erudiete pseudo-geschiedschrijving, jongleert hij met het idee dat films zich lenen voor hersenspoeling op grote schaal. Een Californische filmfan ontmaskert, tot zijn schande, een oeroude, wijdvertakte satanskerk die vlees en wereld, inclusief seks en voortplanting, verfoeit als de pest. Ze verbreidt haar deprimerende, op algehele versterving van de mensheid gerichte boodschap via verborgen signalen in speelfilms. Deze sobere samenvatting doet aan minstens vijf aspecten van het boek geen recht: het metafysisch gehalte; de satirische belichting van o. a. de cinefiele underground; de rijkdom aan filmhistorisch materiaal; de vele zeer aardse verwikkelingen; en de deels bizarre verzameling hoofd- en bijfiguren, onder wie een ex-diva die aan de Amsterdamse Herengracht onderricht geeft in seksueel illusionisme (Bantam Books, 672 blz. 22,45; imp. Van Ditmar).

SUSAN HILL debuteerde deze week met Air and Angels, haar eerste roman in zestien jaar, in de pocket-toptien van de Sunday Times. Daarmee getuigt een deel van het Engelse lezerspubliek van goede smaak - al moeten we de omvang ervan niet overschatten, want Hill wordt nog voorafgegaan door Tom Clancy, Danielle Steel en Catherine Cookson. Air and Angels schetst, in subtiel proza, de liefde die een vrijgezelle academische vogelkenner van 54 opvat voor een meisje van 15. Hun even kortstondige als kuise contact verwekt een voorbijgaand schandaal en benadeelt zijn carriere in Cambridge, maar verschaft hem een 'voorsmaak van het Paradijs' waar hij zijn verdere leven mee toe kan. In de bijrollen: eenzame vrouwen, onder wie een wraakgierige, en overdadige regenbuien, neerdalend - behalve wanneer de liefde ontluikt - op het schitterend beschreven landschap van East Anglia (Mandarin, 276 blz.19,90; Van Ditmar).

WIE PENELOPE LIVELY bewondert om haar traditionele vertelkunst en gevoelige karaktertekening, zal moeite hebben zich te verlustigen in haar City of the Mind. Het onconventionele deel van het verhaal is mager. Architect en voorbeeldig vader vindt na mislukt huwelijk nieuwe liefde in sandwichbar. Het piece de resistance wordt gevormd door de stad Londen, of juister: door de historische en filosofische associaties en bespiegelingen die ze, in een chaotische afwisseling van heden en verleden, droom en realiteit, teweegbrengt bij de architect (Penguin, 220 blz.24,75).

Dat Sheila Kohler, Amerikaanse van Zuidafrikaanse herkomst, beklemmend schrijven kan, lijdt geen twijfel. Helaas demonstreert ze dit in een debuutroman, The Perfect Place, met een even geschifte als oninteressante ik-figuur - een passieve, gevoelsarme, fantasieloze vrouw die zich, desgevraagd, geleidelijk aan herinnert hoe ze een oud-klasgenote zonder reden heeft vermoord (Vintage, 148 blz.25,15; Van Ditmar).

ADRIAAN VAN DIS gezien deze maand? Dan behoeft de Amerikaan Charles Johnson geen introductie. Komt goed uit, want voor meer dan een mini-signalement van zijn bekroonde Middle Passage ontbreekt helaas de ruimte. Dit verhaal over een exslaaf en kruimeldief die in 1830 per abuis verzeild raakt op een slavenhaler, biedt voedsel aan leeslustigen in diverse categorieen. Het is avontuurlijk, spannend, humoristisch en leent zich ook voor diepzinnige interpretatie (209 blz.; Plume 20,95, imp. Penguin; Picador 24,30; imp. Van Ditmar). Ook Johnsons eersteling, Faith and the Good Thing, waarin een jonge zwarte vrouw wijsheid en smart vermeerdert tijdens een barre odyssee van Georgia naar Chicago, is als Plume Book herdrukt (196 blz.20,85; Penguin).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden