RecensiePodcast

Theo Maassen ontrafelt de kunst van het maken

‘Ervaring voor beginners’ is een podcastserie waarin Theo Maassen exact 60 minuten praat
met makers over de kunst van het maken. Beeld
‘Ervaring voor beginners’ is een podcastserie waarin Theo Maassen exact 60 minuten praatmet makers over de kunst van het maken.Beeld

“Wat sta je daar te doen, man, op dat podium?” Theo Maassen vraagt het aan collega-cabaretier Jeroen van Merwijk. Die heeft vijftien soloprogramma's gemaakt en misschien wel duizend liedjes. Maar waarom uitgerekend déze liedjes, op deze manier? Wat ís het?

Het is een krachtige vraag die Maassen opwerpt in zijn podcastserie ‘Ervaring voor beginners’. Misschien wel de hamvraag in de kunst: waarom maak je wat je maakt, waarom heeft dat bestaansrecht? In tot nog toe zes afleveringen bespreekt hij de kunst van het maken steeds met één ervaren collega. Wat zijn de kneepjes van het vak, wat kunnen jonge podiumkunstenaars daarvan leren?

Maassens concept is simpel: hij zet aan het begin een eierwekker, die gaat na zestig minuten af. Steeds is hij verrast door de finale ‘tring’, want de gesprekken verlopen geanimeerd. Al heeft hij met sommige gesprekspartners duidelijk meer affiniteit dan met andere.

Plek op de apenrots

Verreweg de leukste aflevering is met schrijfster, tv-maakster en cabaretière Paulien Cornelisse. Een spontane conference voor twee personen. Ze blijken elkaar nog van vroeger te kennen, toen Cornelisse haar eerste, onzekere schreden zette op het pad van de stand-up comedy. Maassen trof haar een keer in tranen en was aardig en begripvol, herinnert Cornelisse zich. “Misschien omdat jij al je plek op de apenrots had veroverd.”

Op zijn beurt verwondert Maassen zich over het eigenzinnige en veelzijdige talent van Cornelisse, die rustig een hele voorstelling maakt over mos, of zich verdiept in hoe planten zouden klinken als ze geluid konden maken: “Hoor je dat vaker, dat jij de Arnold Schwarzenegger van Nederland bent? Die combineerde ook zo onwaarschijnlijk veel disciplines in één leven.”

Maar waarom is het góéd, wat deze kunstenaars zelf maken? Authenticiteit is het toverwoord. En zelfvertrouwen, al wordt scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm (54) nog steeds wel eens overrompeld door het gevoel: ‘ik kan er niks van‘. “Eigenlijk hoop ik nooit écht goed te worden", zegt hij. “Want als je denkt: ik kan het, dan is dat de dood. Creativiteit is niet maakbaar, niet te commanderen.”

Ik ben een kolenmijn

Ook in dit gesprek spettert het, Maassen en Alberdingk Thijm bedenken samen mooie metaforen voor het kunstenaarschap. Als beginnend schrijver verbeeldde Alberdingk Thijm zich dat hij een kolenmijn was, dat hij alle grondstoffen uit zichzelf moest opdelven. Maar nu voelt hij zich meer een gereedschapssetje: hij maakt iets van wat er al is, hij voedt zich ook met ervaringen en inzichten van anderen.

“Het schilderij ís er al, je moet alleen even weten waar je het lijstje moet hangen”, zo vat Maassen de artistieke ontwikkeling samen, de combinatie van talent en ervaring. Hier is hij op zijn best, een gevatte interviewer die concreet probeert te maken wat kunstenaars nu eigenlijk doen, wat het ís.

Lees ook:

Moeten witte grappenmakers een stapje terug doen of is fatsoen voor buiten het theater?

Hoe leuk is het als witte mannen publiekelijk feministen en antiracisten op de korrel nemen? Van Ivo Nieuwenhuis, cabaretrecensent van Trouw, mag het wel een tandje minder. Cabaretier Micha Wertheim pleit voor het tegendeel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden