Reconstructie#MeToo

Theatergezelschap Oostpool wil cultuuromslag na klachten

Marcus AzziniBeeld Bas de Brouwer

Theatergezelschap Oostpool gaat na meldingen van ongewenst gedrag maatregelen nemen om de cultuur van het bedrijf te verbeteren. Dat kan ook de positie van artistiek leider Marcus Azzini raken.

Artistiek leider Marcus Azzini van Oostpool mag na onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag aanblijven in zijn functie, maar het bedrijf onderzoekt wel hoe Azzini ‘invulling zal geven aan zijn rol binnen Oostpool’. Mogelijk heeft dat consequenties voor zijn takenpakket of voor eventuele toekomstige producties. Dat blijkt uit een aanvullend statement dat de Raad van Toezicht van Oostpool maandag uitbracht. 

Oostpool liet een onderzoek doen naar aanleiding van een brief met klachten over het gedrag van Azzini en de cultuur binnen Oostpool, die 18 maart bij het theatergezelschap was binnengekomen. Onderzoeksbureau Bezemer & Schubad concludeerde na twee maanden dat Azzini een ‘consensuele’ relatie had gehad met een veel jongere, tijdelijke medewerker, die niet passend was, maar dat er geen bewijs was van ‘machtsmisbruik’, ‘willekeur’ of ‘voor wat, hoort wat’. Over de andere misstanden en de cultuur bij Oostpool, die door de briefschrijvers werden aangekaart, werd in de conclusies niet gesproken, zo bleek afgelopen vrijdag.

Drugsgebruik, getreiter, geflirt en pogingen jonge mannen in bed te krijgen

En dat terwijl die de hoofdmoot vormden van de meldingen van de vier oud-medewerkers en oud-stagiairs, zo blijkt uit de brief, die Trouw in handen heeft. De meldingen gaan over drugsgebruik, getreiter, geflirt en pogingen jonge mannen in bed te krijgen. De vier melders schrijven aan Oostpool dat het hen niet ging om hun persoonlijke ervaringen, maar om het patroon dat zij ontwaren. Ze schrijven dat andere jonge mensen er ook mee te maken hebben gekregen en hopen dat het bedrijf dit voor de toekomst wil voorkomen. Ze wilden niet de publiciteit hierover zoeken, maar Oostpool inlichten zodat maatregelen zouden kunnen worden genomen.

Ook de conclusie dat er sprake was van een ‘consensuele relatie’, van twee kanten gewenst, is de briefschrijvers in het verkeerde keelgat geschoten. Die ‘consensuele’ relatie werd enkele maanden geleden door de andere partij, Tjeerd Posthuma, in Trouw beschreven naar aanleiding van een essay dat hij erover had geschreven. Als 22-jarige beginnende toneelschrijver was hij blij met de aandacht van de artistieke baas van het gezelschap. Seks wilde hij niet, maar toch kwam het er uiteindelijk van. Stapje voor stapje werd hij ingekapseld met sms-jes, complimentjes en geheimzinnig gedoe. Tot de seks naar zijn idee onvermijdelijk werd.

Het is het vaste patroon bij #MeToo-zaken, aldus regisseur Bram Jansen in hetzelfde artikel in deze krant. Hij maakte op dat moment bij het Zuidelijk Toneel een voorstelling over dit onderwerp. “Steeds moet je een grens over. Het zijn kleine stapjes en je wilt geen zeikerd zijn, dus doe je het toch maar. Maar die glijdende schaal leidt uiteindelijk tot misbruik.” De theatersector is uitermate kwetsbaar voor dit mechanisme van ‘grooming’, omdat het werk intiem en intens is.

Verontwaardigd statement

Afgelopen vrijdag reageerden de briefschrijvers met een verontwaardigd statement op de conclusies van het onderzoek en de besluiten van Oostpool, die al waren genomen voordat het bedrijf de melders had gesproken. Niet alleen bestrijden ze de conclusies, ze vinden ook dat Azzini meer kans op wederhoor heeft gekregen dan zij.  Maandag liet de Raad van Toezicht van Oostpool weten dat hij de melders uitnodigt ‘in gesprek te gaan (en te blijven)’ over de maatregelen die genomen worden om een veiliger en professioneler cultuur te bereiken. 

Die maatregelen betreffen onder meer de begeleiding van Azzini door een ‘team van begeleiders met een relevante ervaring’, de begeleiding van directie en management om een open cultuur te bereiken, het opstellen van een set van normen, waarden en gedragsregels en een onderzoek naar de organisatiestructuur van Oostpool. Hierbij wordt onder andere gekeken naar ‘het verbreden van het artistieke team en de begeleiding van het artistieke proces’.

Als de rol van Azzini binnen Oostpool ongewijzigd blijft, regisseert hij komend seizoen de voorstellingen ‘Laura H.’ naar het gelijknamige boek Thomas Rueb en ‘De geschiedenis van geweld’ naar het gelijknamige boek van Édouard Louis. Daarin kijkt het homoseksuele slachtoffer terug op een verkrachting.

Lees ook:

Ongewenst gedrag Azzini leidt niet tot sanctie bij Toneelgroep Oostpool

Na onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag hoeft artistiek leider Marcus Azzini van Oostpool niet op te stappen.

Melding van grensoverschrijdend gedrag bij Toneelgroep Oostpool

Vier personen hebben samen melding gedaan van grensoverschrijdend gedrag bij Toneelgroep Oostpool. Het gezelschap laat een extern bureau onafhankelijk onderzoek doen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden