‘The Secret Garden’ kan er als jeugdklassieker net mee door

Mary en Colon in  'The Secret Garden' Beeld
Mary en Colon in 'The Secret Garden'Beeld

The Secret Garden
Regie Marc Munden Met Dixie Egerickx, Richard Hansell, Colin Firth
★★☆☆☆

Jeugdklassieker ‘The Secret Garden’ van Frances Hodgson Burnett uit 1911 is al vaak verfilmd maar nog nooit met zoveel visueel aplomb. Het is ook verleidelijk: nu met computers elke idylle die de natuur voortbrengt perfect nagebootst kan worden, moeten makers zich leren bedwingen. Want het is een misvatting dat fantastische verhalen alleen maar beter worden van meer visuele effecten. Maar dat is hier niet het grootste probleem.

De film begint in India in 1947. In de chaos van een land dat de koloniale bezetter ziet vertrekken en dat met een cholera-epidemie te kampen heeft, verliest de jonge maar verwende Mary in korte tijd haar beide ouders. Dit is anders dan het boek, waarin het hele avontuur rond de geheime tuin zich afspeelt aan het begin van de twintigste eeuw. Mary’s rijke oom Archibald Craven, gespeeld door Colin Firth, besluit haar in zijn aristocratische landhuis op te nemen. Het soort landhuis overigens waarin je in een verloren vleugel soms familieleden of huisdieren ontdekt waarvan je niet wist dat ze bestonden, een beetje van die omvang. De familie verkeert in een soort eindeloze rouw want ook Archibalds vrouw blijkt gestorven. Naast zijn kwakkelende zoon Colin en de huishouding leeft er verder niemand op het gigantische landgoed.

Het voelt allemaal nogal rommelig

Het is al een klein probleem dat die hele introductie er enigszins doorheen wordt gejaagd, omdat je precies aanvoelt waar de film naartoe wil: het moment dat Mary de geheime tuin zal betreden. Als ze dat dan doet en als ze later de kwakkelende Colin meeneemt naar de tuin, waar zijn wonderbaarlijke genezing als een terzijde wordt weggemoffeld (‘Sta op en loop’), voelt het allemaal nogal rommelig.

De reden is dat de film er niet in slaagt het zwaartepunt van de roman te raken: een verhaal over vereenzaamde kinderen die iets gemeenschappelijks ontdekken door het samen beleven van een prachtige, verborgen plek. Tot dan toe zijn ze altijd alleen geweest, met Colins getergde rug en Mary’s getergde persoonlijkheid als resultaat. Nu komen ze tot bloei.

Voor de film is die gedeelde ervaring bijzaak. Een paar verwonderde gezichtsuitdrukkingen van de kinderen (over de schitterende visuele effecten) moeten genoeg zijn om duidelijk te maken hoe bijzonder de tuin voor hen is.

Maar een paradijs is voor mensen natuurlijk niet paradijselijk door de schitterende flora, ook al kun je plotseling weer lopen door het kabbelende water. Het wordt een paradijs doordat je het samen zo beleeft. Anders is het gewoon een skybox.

Filmrecensie

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten.