RecensieMusical

‘The Prom’: hilarische voorstelling vol zelfspot met een geweldige Pia Douwes

Vanaf links: Joke de Kruijf, Dennis Willekens,  Pia Douwes en Barry Beijer in ‘The Prom’. Beeld  Roy Beusker & Annemieke van der Togt
Vanaf links: Joke de Kruijf, Dennis Willekens, Pia Douwes en Barry Beijer in ‘The Prom’.Beeld Roy Beusker & Annemieke van der Togt

The Prom
De Graaf & Cornelissen Entertainment
Script: Chad Beguelin & Bob Martin
Muziek: Matthew Sklar
★★★★

Bianca Bartels

Emma wil niet dat het een enorm ding wordt. En precies dat wordt het wel. In een klein plaatsje in Indiana (VS) willen homofobe ouders niet dat Emma met haar vriendin naar The Prom, het eindexamenfeest komt en daarom cancelen ze het feest. Alle scholieren worden woest op Emma, die het liefst wil wegkruipen, maar dan komen er vier uitgerangeerde Broadwaysterren langs om met veel bombarie Emma te redden. Of nou ja, eigenlijk om hun eigen reputatie op te vijzelen over de rug van het lesbische meisje heen.

Wat volgt is een over de top musicalcomedy – gebaseerd op een waargebeurde situatie – vol groteske gebaren, luide stemmen en lange zanguithalen. De musical heeft een tamelijk moralistische boodschap, er wordt gepredikt voor naastenliefde en acceptatie. Maar dankzij de vele knipogen naar de entertainmentindustrie, de heerlijke zelfspot van de personages en de goede vertaling van Jurrian van Dongen wordt het nergens braaf.

Door het vrij lege decor, de niet zo subtiele pruiken en in de eerste helft vaak weinig aantrekkelijke kostuums, op die van Pia Douwes na, ziet het er soms wat kaal uit. Dat wordt tegen het einde helemaal goedgemaakt, wanneer de voorheen grijze panelen in alle kleuren van de regenboog flikkeren en de kostuums van Arno Bremers originele, gender-overschrijdende creaties zijn.

Komisch en om van te smullen

De musical uit 2016 ging in 2018 op Broadway in première. In 2020 verscheen de gelijknamige Netflix-film met Meryl Streep als Dee Dee Allen, de rol die Pia Douwes in de Nederlandse musical speelt. Leading lady Douwes is geweldig. Haar sterke stem klinkt alsof ze hem niet de afgelopen jaren, na haar vaders overlijden, kwijt was. En de verontwaardigde blikken die zij werpt als de narcistische Dee Dee, wanneer de aandacht niet meer naar háár gaat, zijn komisch en om van te smullen. Ook Dennis Willekens, Barry Beijer en Wieneke Remmers zijn sterk.

Regisseur Paul van Ewijk zorgde voor veel vaart en koos voor een speelstijl met vaak bijna schreeuwende stemmen. Dat laatste had wel een onsje minder gekund. Soms voelt het geforceerd-hilarisch aan. En op de schaarse gevoelige momenten wordt er te haastig langs de emoties gescheerd.

Maar wat een ontdekking is Juliëtte van Tongeren als Emma. Haar stem heeft warmte in de diepte en is lenig in de hoogte, en bovenal heeft ze een ontwapenende combinatie van no-nonsense kracht en geloofwaardige kwetsbaarheid die maken dat je van haar houdt.

Tournee t/m 12 maart, zie degraafencornelissen.nl

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden