RecensieThe Perfect Candidate

‘The Perfect Candidate’ daagt Saoedisch patriarchaat uit

Maryam, een Saoedische arts, gaat de barricaden op in ‘The Perfect Candidate’.

The Perfect Candidate
Regie: Haifaa Al-Mansour. Met Mila Al Zahrani en Khalid Abdulraheem.
★★★

Haifaa Al-Mansour was acht jaar geleden de eerste vrouw die een speelfilm maakte in Saoedi-Arabië. ‘Wadjda’, over een stoer 10-jarig meisje dat er alles aan deed om een fiets te bemachtigen in een land waar meisjes niet horen te fietsen, was een internationaal succes, en werd als eerste Saoedische inzending naar de Oscars gestuurd.

Inmiddels is een en ander veranderd in het conservatieve, islamitische koninkrijk: vrouwen mogen autorijden en twee jaar geleden openden bioscopen na vijfendertig jaar weer de deuren. Moest Al-Mansour haar acteurs in haar eerste film nog met een walkietalkie vanuit een geblindeerd busje regisseren; haar nieuwe drama ‘The Perfect Candidate’ kon in vrijheid worden opgenomen. Dat wil zeggen: het script werd wel ter goedkeuring voorgelegd aan het nieuw ingestelde Saoedische filmfonds.

Precies zoals in haar eersteling daagt Al-Mansour via een strijdlustige vrouw het Saoedische patriarchale systeem uit. Als arts ondervindt Maryam de nodige problemen. Sommige mannelijke patiënten willen niet door haar worden aangeraakt. Dag in dag uit moet ze ijveren voor respect. Als ze zich ook nog kandidaat stelt voor de gemeenteraadsverkiezingen, verklaren velen haar voor gek.

Obstakels voor vrouwen

Via het verhaal van Maryam laat Al-Mansour, die zelf met haar Amerikaanse man in Californië woont, zien we welke obstakels vrouwen tegenkomen. Ze mogen inmiddels autorijden, maar officiële papieren kunnen ze alleen aanvragen via een mannelijke voogd, in dit geval Maryams vader die voor het tweede verhaallijntje zorgt. Vader is muzikant in een orkest dat voor het eerst sinds lange tijd weer mag optreden, waarmee de film subtiel ook het lot van Saoedische kunstenaars aankaart. Behalve uitgelaten concertbezoekers zijn er ook protesten van extremisten die, jawel, niet van muziek houden.

Het is bijzonder om Maryams strijd op locatie in Saoedi-Arabië te volgen, al werpt ze wel erg moeiteloos haar nikab af, en neemt ze de meeste obstakels vrij vlot. Ook is het moeilijk om tijdens het kijken naar The Perfect Candidate niet aan de kritische Saoedische journalist Jamal Khashoggi te denken, die in 2018 in opdracht van hetzelfde regime in mootjes werd gehakt. Je vraagt je af: is de iets vrijere houding ten opzichte van vrouwen en kunstenaars een teken van modernisering, of slechts een façade?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden