FilmrecensieThe New Mutants

The New Mutants: de zoveelste cliché-film over pubers met superkrachten

The New Mutants
Regie Josh Boone
Met Blu Hunt, Maisie Williams, Anya Taylor-Joy
★★☆☆☆

Net zoals driekwart van het eten voor kinderen in de supermarkten niet gezond is, zoals Unicef dinsdag naar buiten bracht, is ook veel van het geestelijk voedsel dat kinderen in jeugdfilms wordt voorgeschoteld niet gezond. Neem ‘The New Mutants’, de zoveelste film over pubers met superkrachten en dus de zoveelste metafoor voor hormonale veranderingen in de puberteit: de film zit vol met zulke clichés.

Daniella Moonstar belandt na een korte openingsscène in een kliniek/school/gevangenis waarin ze onder leiding van ene Dr. Reyes vier andere ‘mutanten’ ontmoet. De stoere Roberto, de schichtige Sam, de gemene trut Illyana en de feeërieke Rahne. Nee, ze kunnen niet ontsnappen, maar ze zijn er voor hun eigen bestwil, legt Dr. Reyes uit. Om hun krachten te leren beheersen. Wat Daniella’s kracht is, zou trouwens het grote raadsel van de film moeten zijn, maar dat blijkt uiteindelijk een flinke deceptie.

Ellenlange instructies en onderlinge gesprekken

Ondertussen wordt de film genekt door de ellenlange instructies van Dr. Reyes en de onderlinge gesprekken tussen de jonge mutanten. Stuk voor stuk krijgen ze de tijd om hun achtergrond te schetsen; zeker de helft van de film wordt ermee gevuld. En hoe meer er wordt uitgelegd, des te zekerder zakt de spanningsboog in. Bijna allemaal hebben ze een of andere variant van een oedipaal complex, omdat ze door hun krachten bijvoorbeeld per ongeluk hun vader hebben vermoord.

Pakweg tien minuten voor het eind verschijnt dan het monster waar we bijna anderhalf uur op hebben gewacht. Boem! Visuele effecten en boem! Film afgelopen. Korte vraag aan Disney: waarom nog meer van dit?