Recensie

The Nation is een meeslepende whodunit over de staat van het land

The Nation - Het Nationale Theater Beeld Sanne Peper

Het Nationale Theater
The Nation
★★★★★

Toneel uit, binge-watchen in? Dan gaan we binge-watchen op toneel. Eric de Vroedt, de nieuwe artistiek directeur van Het Nationale Theater, riep hoge verwachtingen op toen hij een klein jaar geleden aankondigde een voorstelling als een Netflixserie te gaan maken.

Maar De Vroedt, die tekent voor idee, tekst en regie, heeft niets te veel gezegd. Zijn zesdelige voorstelling The Nation is ongelooflijk goed gelukt. Met inderdaad alle ingrediënten van een tv-serie, maar met nog zoveel meer. In juni werden de eerste drie afleveringen al getoond, nu is de marathonvoorstelling van vijfeneenhalf uur inclusief pauzes compleet. Een zevende aflevering staat op youtube.

The Nation draait om de verdwijning van het elfjarige jongetje Ismaël uit de Haagse Schilderswijk. Wie heeft dat op zijn geweten? De Vroedt gebruikt deze vraag als kapstok om de Nederlandse samenleving in beeld te brengen. We zien hardhandige agenten, een moslima met een wijnbar, witte idealisten, een salafistische jongere, politici en nog veel meer. The Nation is gedeeltelijk op de werkelijkheid gebaseerd - de kwestie Demmink, de privacydiscussie, de onrust in de Haagse Schilderswijk - maar De Vroedt zet de verhalen naar zijn hand en laat ons in het binnenste van zijn personages kijken. 

Hij geeft een stevig aandeel aan de (sociale) media. Hijgerige journalisten, scorende tv-presentatoren, vlogs, stiekem genomen foto’s en opgenomen gesprekken maken naadloos deel uit van het verhaal. Aan het eind komen de plotlijnen bij elkaar en weten we hoe het met Ismaël afloopt en waarom.

The Nation - Het Nationale Theater Beeld Sanne Peper

Tv op de planken

De beeldtaal en muziek van The Nation zijn rechtstreeks ontleend aan tv. De Vroedt speelt virtuoos met tv-genres als de talkshow, de politieserie en de reconstructie. Soms wisselen scènes elkaar razendsnel af, soms al na één zin.  Het is gedurfd, maar zit - bijna altijd - als gegoten. 

Al die ideeën over vorm en inhoud staan of vallen bij goed spel. Het elfkoppige ensemble speelt alle rollen in een realistische stijl. Heftig, indringend, snel schakelend, humoristisch en ontroerend. Juist de stille, intieme scènes, zoals tussen moslimmoeder Mariam (een sterke Romana Vrede) met stiefzoon Damir (mooie rol van Vanja Rukavina) en de van jongensprostitutie verdachte Wouter Wolff (indrukwekkende prestatie van Hein van der Heijden) met vastgoedman Sjoerd van der Poot (een mooi ingehouden Mark Rietman)  zijn buitengewoon sterk. Het is De Vroedt gelukt om een vernieuwende theatertaal te vinden, maar zijn sterke cast maakt het waar.

Houdt u van toneel? Ga dan naar The Nation. Houdt u niet van toneel? Ga dan naar The Nation.

The Nation speelt tot en met 21 januari in Den Haag en andere schouwburgen in het land. Info. www.hnt.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden