Pedro Pascal als de naamloze premiejager, The Mandalorian, die zijn helm voor geen enkel levend wezen afdoet. Beeld AP

De Serie The Mandalorian

‘The Mandalorian’ is een verdraaid goede toevoeging aan het Star Wars-universum

Noem het gerust klein een wonder.

Sinds Disney jaren terug de rechten van de bedenker van Star Wars George Lucas overnam, is de entertainmentgigant druk bezig munt te slaan uit zijn niet onaanzienlijke investering. Met niet alleen nog meer merchandise en vijf wisselvallige bioscoopfilms, maar nu ook met de eerste niet-animatieserie. Gevreesd werd vooraf dat Disney het achtdelige ‘The Mandalorian’ vooral zag als vehikel om zijn nieuwe betaalkanaal Disney+ in de markt te zetten. Dat het de afleveringen wekelijks uitbracht, in plaats van in één keer, zal er inderdaad voor hebben gezorgd dat miljoenen kijkers hun proefabonnement toch maar verlengden.

Afijn, dat wonder dus: The Mandalorian valt níet tegen. Sterker nog, de serie is verdraaid goed. Sommige fans stelden zelfs licht verbaasd (en tamelijk blasfemisch) dat dit het beste is wat het universum van ver, ver weg heeft voortgebracht sinds ‘The Empire Strikes Back’.

Schrijver dezes durft in ieder geval rustig te stellen dat de serie onder hoede van producent/schrijver Jon Favreau (groot geworden met Marvel-superheldenfilms) de afgelopen Disney-bioscoopfilms ruimschoots overtreft. Dat komt bovenal doordat het zo niet-Disney aanvoelt, en daarmee ook niet zoals die afgelopen Star Wars-films. Het is duidelijk dat Favreau ter voorbereiding heel wat avondjes Sergio Leone heeft zitten bingewatchen; de spaghetti-westerninvloeden zijn overduidelijk. Onze held is de eenzame gunslinger, die op opvallend veel uitgestrekte vlaktes de horizon tegemoet gaat. Die cowboysferen zijn treffend, als je nagaat dat George Lucas Star Wars ooit voor zich zag als ruimte-western.

Het allerschattigste wezentje uit het Star Wars-universum

Tegelijkertijd zijn er legio verwijzingen, eastereggs en tie-ins naar de originele saga. Favreau’s lichte toets blijft mooi in balans met de gravitas van Star Wars, de broeierige spanning wordt op de juiste momenten afgewisseld met spectaculaire actie, en zeker vermeldenswaardig is de door Ludwig Göransson geschreven soundtrack: fenomenaal.

De naamloze hoofdpersoon is geschoold in de geboden van the Mandalore, een volk van premiejagers. Een van die geboden is dat ze hun helm nimmer af doen in de nabijheid van anderen – ook niet voor de camera’s, waardoor we Pedro Pascal (‘Narcos’, ‘Game of Thrones’) eigenlijk nooit zien. Dat de acteur ondanks dat harnas en helm de juiste emotie, zeggingskracht en mimiek over weet te brengen is een prestatie van formaat.

Want dat hij niet zo koelbloedig, koud en harteloos is als we van premiejagers verwachten, wordt snel duidelijk wanneer hij een tijdens een opdracht stuit op een klein, op het oog hulpeloos wezentje. Eentje die in rap tempo de Porgs en Ewoks voorbij is geschoten als het allerschattigste wezentje uit het Star Wars-universum.

Vooruit, we spoilen hiermee de eerste aflevering – het wezentje is een babyversie van de beroemde Jedi-meester Yoda. Maar dat de serie vijf jaar na het slot van ‘Return of the Jedi’ afspeelt, op de smeulende resten van het in die film verslagen keizerrijk, maakt het onmogelijk dat het hier om Yoda zelf kan gaan – maar wie of wat is het dan wel?

Baby-Yoda: weken na de eerste aflevering van The Mandalorian kan het internet er maar niet over uit hoe schattig een ruimtewezentje wel niet kan zijn. Beeld AP

Dat is de queeste waar The Mandalorian om draait. Een reis, waarop onze held, in de beste traditie van Star Wars, vreemde planeten bezoekt, oude vijanden tegenkomt, nieuwe vrienden maakt; en alles uiteindelijk in een grote climax naadloos samenkomt.

Halverwege de serie lijkt het alsof deze queeste bijzaak wordt, alsof het slechts een excuus is om zo veel mogelijk avonturen te beleven. Vragen blijven daardoor nét wat lang onbeantwoord. Maar de laatste twee loeisterke afleveringen maken al die omwegen zeker de moeite waard – waarbij overigens nog genoeg vragen overblijven om een tweede seizoen te rechtvaardigen. De kwaliteit van deze toevoeging aan het Star Wars-universum rechtvaardigt zo’n vervolg in ieder geval.

Het eerste seizoen van ‘The Mandalorian’ is te zien op Disney+ en heeft acht ­afleveringen.

In ‘De Serie’ wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden